Rookruimtes verboden
leestijd
2 minuten

Rookruimtes op het werk verboden per januari 2022

Vanaf januari 2022 zijn rookruimtes niet meer toegestaan in het bedrijfsleven. Dit betekent dat elke bedrijfsruimte volledig rookvrij moet zijn. Al eerder werd het verbod ingevoerd voor (semi-)overheidsgebouwen en de horeca. Wat houdt deze maatregel in voor jou als werkgever of werknemer?

Verbod op rookruimtes

Vanaf januari 2022 mag er nergens binnen het bedrijfspand gerookt worden. Speciaal ingerichte rookruimtes moeten verdwijnen. Hiermee wordt roken niet meer gefaciliteerd op het werk. Het verbod geldt voor alle werknemers van het bedrijf. Hieronder vallen ook vrijwilligers, stagiairs en zzp’ers.

Er mag nog wel buiten gerookt worden, tenzij de werkgever dit verbiedt. Dit is toegestaan in speciaal ingerichte ruimtes rondom het bedrijfsterrein (abri’s). De rook mag echter geen overlast veroorzaken, bijvoorbeeld aan mensen die het gebouw willen betreden of via openstaande ramen.

Een rookvrije generatie

De maatregel komt voort uit het Nationaal Preventieakkoord. In 2018 maakte de overheid samen met 70 verschillende organisaties afspraken om Nederland gezonder te maken. Deze doelstellingen zijn gericht op problematisch alcoholgebruik, overgewicht en roken.
Zo steeg de prijs van sigaretten, worden sigaretten op steeds minder plekken verkocht en is het op veel plekken niet meer toegestaan om te roken.

Een rookvrij bedrijf?

Voor sommige werknemers zal de maatregel impact hebben. De wetswijziging kan echter ook een mooie kans zijn om rokende werknemers te helpen bij het stoppen met roken. Een rookvrije organisatie zorgt voor productievere werknemers, minder ziekteverzuim en een beter imago. Er zijn verschillende trainingen en cursussen die bedrijven aan hun werknemers kunnen aanbieden, zodat zij succesvol kunnen stoppen met roken.

We helpen je graag op weg!

Het kan zijn dat deze maatregel ook impact heeft op jou als werknemer. Misschien rookte je een paar keer per dag in de rookruimte op je werk. Heb je er wel eens over nagedacht om te stoppen met roken? Dit kan daarvoor een mooi moment zijn.

Stichting Stop Bewust kan je helpen bij het oriënteren door je te informeren en adviseren over stoppen en alles wat hierbij komt kijken. Denk aan hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. In het telefonische adviesgesprek kan jij daarnaast jouw vragen stellen aan de stopadviseur. Het gesprek is kosteloos en vrijblijvend. Na het gesprek is de keuze aan jou: stop je met roken en hoe ga je dat aanpakken?

Gratis info en advies

Categoriën