Overal roken of juist nergens: rookverboden verschillen per land

De regels rondom roken worden in Nederland aangescherpt. Hoewel je jaren geleden nog mocht roken in de treincoupé, is roken op Nederlandse stations vanaf oktober helemaal verboden. Hoe zit dat in de rest van de wereld? Mag je in sommige landen overal roken, of juist nergens meer? We bespreken in deze blog de opvallendste verschillen in rookverboden tussen landen.

Situatie in Nederland

De laatste jaren zijn er verschillende rookverboden bij gekomen in Nederland. Zo mag er niet meer gerookt worden op het station (per oktober 2020), in horecagelegenheden en in pretparken. Per augustus zal ook op schoolpleinen roken verboden zijn. Het verbod geldt dus niet alleen voor plekken binnen, maar ook voor plekken buiten. De nieuwe wetten zijn onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord. Verschillende organisaties hebben afspraken gemaakt met de overheid. Deze afspraken gingen onder andere over roken. Het doel: minder rokers en meerokers en een rookvrije generatie in 2040.

Rookverboden in het gehele land

In één land is de verkoop van sigaretten geheel verboden, namelijk in Bhutan. Dit Aziatische land heeft de productie en verkoop van tabak geheel verboden. Toeristen morgen echter wel een kleine hoeveelheid sigaretten meenemen. Er zijn alleen maar weinig plekken waar deze gerookt mogen worden. Ook de Zweedse regering wil een rookvrij land. De regering wil dat er nergens meer gerookt wordt in 2025. Momenteel mag dat al niet meer op terrassen en bij bushaltes.

Een ander land met een streng anti-rookbeleid is Australië. Sigaretten worden hier steeds duurder gemaakt om zo rokers af te schrikken. Een pakje kost per september 25 euro.

Geen rookverboden

Niet overal zijn er strenge anti-rookwetten. In de Centraal-Afrikaanse Republiek is er bijvoorbeeld geen minimumleeftijd om sigaretten te kopen. Daarnaast mag er overal worden gerookt. Het land kent geen rookverboden.

Stoppen met roken?

Nu er op steeds minder plekken gerookt wordt, kan dit een aanleiding zijn om te gaan stoppen met roken. Stichting Stop Bewust kan jou informeren en adviseren over het stoppen. Voor meer informatie over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen ben je bij ons aan het goede adres. Wil jij graag vrijblijvend en kosteloos stopadvies ontvangen? Schrijf je dan in voor een terugbelverzoek.

Stopadvies en info