Rookvrij de zomer in

Je kent het wel: goed weer, barbecueën en gezelligheid met vrienden. De zomer is weer begonnen en dat is voor velen een periode om te ontspannen. Toch kan dit seizoen ook een enorme uitdaging zijn voor ex-rokers, er zijn namelijk veel gelegenheden om te roken. In dit blog lees je hoe je ook in de zomer de verleiding om te roken kan weerstaan.

Stoppen in de zomer

Iedere ex-roker ervaart het stoppen anders. Toch wordt vaak aangegeven dat het in de zomer wel erg lastig is van de sigaret af te blijven. Dat het stoppen in deze periode moeilijker is heeft verschillende redenen. In de zomer leggen de meeste mensen hun werk een paar weken naast zich neer. Dit zorgt ervoor dat je meer tijd hebt voor andere activiteiten en los komt uit je ritme. Heel ontspannend, maar hierdoor ligt ook de verleiding tot een sigaret op de loer. Binnen je vaste ritme is het makkelijker je standaard rookmomenten te vermijden. Veel stoppers brengen hun zomertijd door met vrienden die nog wel roken. Sommige ex-rokers ervaren dit als erg confronterend of vinden het vervelend buiten de groep te vallen. Daarnaast speelt alcohol vaak een rol op bijvoorbeeld het terras of tijdens een barbecue. Een drankje wordt vaak verbonden aan roken. Dit is dan ook een valkuil voor veel rokers.

Genieten van een rookvrije zomer

Ontspannen hoort er in de zomer bij, maar hoe krijg je dit voor elkaar zonder sigaret? Een eerste tip is het delen van je stopintenties. Als je degenen waarmee je vakantie viert laat weten dat je niet meer rookt zullen ze je waarschijnlijk niet zo snel sigaretten aanbieden, waardoor je niet in de verleiding komt om te roken. Daarnaast is het belangrijk je bewust te zijn van de ’triggermomenten’. Dit zijn de standaard momenten waarop je vroeger een sigaret opstak. Vooral in de vakantie zijn deze momenten gevaarlijk, omdat je dag er dan vaak anders uitziet. Wanneer je weet wat je vaste rookmomenten waren, kun je deze momenten gebruiken om andere leuke activiteiten te ondernemen. Als drinken je in de verleiding brengt tot roken, kun je overwegen minder te drinken.

Wil jij ook stoppen met roken?

Stoppen met roken kan voelen als een grote uitdaging, maar je staat er niet alleen voor. Onze stopadviseurs kunnen je gratis stopadvies geven. Hierdoor leidt je stoppoging niet tot frustratie, maar tot voldoening.

Ik pak mijn stopkans