Sigarettenvervanger Philip Morris Ernstig misleidend

Artsen strijden voor afschrikwekkende verpakkingen op sigarettenvervanger Philip Morris: ‘ernstig misleidend’

Een nieuw hoofdstuk in de strijd van Nederlandse artsen tegen tabaksproducten: ze willen dat de verpakking van een nieuwe sigarettenvervanger van Philip Morris net zo afschrikwekkend wordt als die van echte sigaretten. Het ontbreken van alarmerende teksten en afschrikwekkende plaatjes is ‘ernstig misleidend’ voor consumenten, vinden longartsen en een hoogleraar. Zij waarschuwen dat de IQOS heatstick, zoals het apparaatje heet, dezelfde schadelijke stoffen bevat als gewone sigaretten.

Sigarettenvervanger Philip Morris Ernstig misleidend

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit kwalificeert de heatstick als een ‘rookloos tabaksproduct’, schrijft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) naar aanleiding van recente Kamervragen over de heatstick. Het apparaat verhit namelijk tabak tot 350 graden in plaats van het te verbranden, zoals in gewone sigaretten. Daarom is volgens de tabaks- en rookwarenwet de waarschuwing ‘dit tabaksproduct schaadt uw gezondheid en is verslavend’ voldoende.

‘Doordat er geen afschrikwekkende afbeeldingen op de verpakkingen staan, worden gebruikers ernstig misleid en denken ze allicht dat dit een minder gevaarlijke manier van roken is dan de conventionele manier,’ aldus het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT). Philip Morris zegt op basis van eigen onderzoek dat de damp van de heatstick 90 tot 95 procent minder schadelijke stoffen bevat. Volgens de NVALT zijn de ware effecten van het product echter pas over twintig jaar bekend.

Bron: de Volkskrant