Sigarettenautomaten vanaf 2022 verboden

De overheid gaat roken in toenemende mate ontmoedigen met als doel stoppen makkelijker te maken. Om dit doel te bereiken heeft het kabinet op initiatief van staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid Welzijn en Sport nieuwe maatregelen ingevoerd met betrekking tot de verkoop van tabak. Zo zijn sigarettenautomaten vanaf 2022 verboden.

Sigarettenautomaten in cafetaria’s en kroegen niet meer toegestaan

Een nieuwe maatregel die ingaat is het verbod op sigarettenautomaten die doorgaans in kroegen of cafetaria’s te vinden zijn. Met dit nieuwe beleid legt de overheid de drempel voor het kopen van sigaretten hoger. De maatregel geldt niet voor benzinestations, supermarkten en horecagelegenheden zonder alcoholvergunning. Deze organisaties krijgen wel met strengere richtlijnen te maken. Tabakswaren mogen niet meer zichtbaar zijn voor de consument. Eerder werd deze regel ook al ingevoerd bij supermarkten.

Maatregelen tabaksverkoop

Naast het verbod op sigarettenautomaten in 2022 gaan er de komende jaren ook andere maatregelen in. De volgende stap is het online verbod op tabak dat vanaf 2023 van kracht is. Daarnaast is tabak met ingang van 2024 niet meer in supermarkten te krijgen. Verder zullen zorginstellingen en (bijna) alle sportverenigingen vanaf 2025 rookvrij zijn.

Nationaal Preventieakkoord

Het minderen van roken, alcoholgebruik en slechte eetgewoontes leidt tot een betere gezondheid. Om die reden hebben verschillende politieke partijen in samenwerking met maatschappelijke organisaties afspraken gemaakt gericht op een rookvrij Nederland. In 2020 zijn daarom al enkele maatregelen ingevoerd. Hieronder valt onder andere het verbod op roken bij kinderboerderijen, kinderopvanglocaties en speeltuinen. Kinderen zijn door deze maatregelen beter beschermd tegen de gevaren van tabak.

Stoppen met roken? Ontvang info en advies!

Wil jij stoppen met roken? Super, maar hoe pak je dat succesvol aan? Welk hulpmiddel is het meest effectief? En wat kan worden vergoed door de zorgverzekeraar? De telefonische stopadviseur van Stichting Stop Bewust helpt je bij het vinden van de antwoorden. Met goede informatie over de mogelijkheden voor hulp en persoonlijk advies over een succesvol stopplan weet jij hoe het je stoppen met roken kan aanpakken. Het stopadvies is kosteloos en vrijblijvend.

Neem contact op