sigarettenfabrikant dokken

Algemeen Dagblad: “Sigarettenfabrikant moet dokken voor hulp aan verslaafde”

In het AD van 14 okt staat een artikel over het voorstel om een ‘Verslavingsfonds roken’ op te richten. De Stichting Rookpreventie Jeugd en de Vereniging Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde komen samen met dit v oorstel. Zij operen dat tabaksproducenten een klein deel van hun omzet in Nederland (zo’n 40 miljoen per jaar) verplicht in een fonds moeten steken, onder meer om rokers van hun verslaving af te helpen en om tabaksgebruik te ontmoedigen.

De (vier grote) tabaksfabrikanten in Nederland  zouden wettelijk verplicht  moeten worden één procent van hun bruto-omzet in Nederland af te dragen. Van dat geld zou een landelijke preventiecampagne  kunnen worden opgezet, maar ook hulp bij stoppen met roken bij laagopgeleiden en zwangere vrouwen kan er mee worden betaald. Mensen met weinig inkomen die hulp zoeken bij het stoppen met roken, zouden een tegemoetkoming kunnen krijgen in het eigen risico.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zou belast kunnen worden om de heffing moeten opleggen, waarna het in het fonds wordt gestort.
De initiatiefnemers  lieten Maurice de Hond onderzoek doen. Daaruit blijkt dat 63 procent van de Nederlanders is er voor dat de tabaksindustrie een deel van haar omzet in een verslavingsfonds moet storten. Ook wil twee derde dat tabakswaren voortaan uitsluitend in speciaalzaken worden verkocht,” aldus de krant. De resultaten van dit onderzoek zijn hier te vinden.

Het AD sprak met twee Kamerleden: Nine Kooiman (SP) en Henk Nijboer (PvdA). Beiden zijn enthousiast. Kooiman vindt dat de vervuiler moet meebetalen. PvdA’er Henk Nijboer zegt tegen het AD: “Ik sta positief tegen elk plan dat kan helpen om verslaving tegen te gaan, want je gaat niet vanzelf stoppen met roken. En als je eenmaal begint, kom je er niet meer vanaf.”

Het AD sprak ook met Peter van den Driest, PR-man bij Philip Morris Holland. Die is niet enthousiast over het voorstel. Ze betalen al zo veel belasting.

Lees hier het hele artikel uit het Algemeen Dagblad van zaterdag 14 oktober