Slim bord zet rokers voor lul

In Zweden is een unieke campagne gestart die gebruik maakt van een speciaal bord. Het slimme billboard tilt de term ‘social shaming’ naar een nieuw level.  Lees er meer over in deze blog.

Daling aantal rokers

De daling van het aantal rokers op de wereld daalt de laatste jaren gestaag. Buiten China dan, waar zo’n 68 procent van de mannen rookt, zijn er (zeker ook in ons land) steeds minder mensen die hun geld besteden aan een van de meest ongezonde gewoontes op aarde.

Campagne uit Zweden

Ook in Zweden bevindt de anti-rook-trend zich op een hoogtepunt. Dit heeft enkele campagnevoerders er echter niet van weerhouden om nieuwe en creatieve manieren te verzinnen om het stoppen met roken te bevorderen. De Zweedse apotheekketen Hjartat besloot om rokers publiekelijk voor schut te zetten op een wel heel innovatieve wijze.

Slim bord

Het campagneteam van Hjartat ontwikkelde een speciaal billboard met daarop een close-up van iemand. De persoon beweegt nauwelijks, totdat er een roker voorbij loopt. Op dat moment begint de persoon op het billboard namelijk ontzettend te hoesten, gericht op de rook die ‘in zijn gezicht’ is beland.

Hoe het billboard weet dat er een roker passeert? Heel simpel: het bord is uitgerust met een rookdetector. Als dit apparaat in aanraking komt met rook, begint de animatie van een kuchende man te lopen. We zijn benieuwd of we ooit een soortgelijke campagne in Nederland mogen verwelkomen.

Bekijk in het filmpje hoe het bord eruitziet:

Stoppen met roken? We informeren je graag!

Wat is goede hulp? Welke stopmethode geeft de beste resultaten? En welke vergoedingen via de zorgverzekeraar zijn mogelijk? Onze telefonische stopadviseurs helpen je graag bij het vinden van antwoorden op al je vragen. Samen kijken we naar de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Ook voor advies over de juiste stopdatum kan je bij ons terecht. Schrijf je kosteloos in voor een eenmalig terugbelverzoek!

Geef mij info en stopadvies