Het gebruik van smoesjes om niet te stoppen met roken

Als je een verstokte roker vraagt: “Waarom stop je niet met roken? Het is ongezond!”, dan zal je soms smoesjes te horen krijgen. Mensen gebruiken vaker smoesjes, zo ook rokers. Waarom gebruiken we smoesjes? En wat levert dit ons op?

Waarom gebruiken we smoesjes?

Mensen verzinnen vaak smoezen als ze ergens onderuit willen komen of als ze een geloofwaardige reden willen geven voor iets wat ze verkeerd hebben gedaan. Op die manier kunnen ze iets bedenken waardoor ze zelf geen schuld hebben aan de fout.

Smoesjes: weerstand tegen verandering?

Ook bij veranderingsprocessen, zoals stoppen met roken, horen we vaak smoezen. Smoesjes kunnen we opvatten als een teken van weerstand tegen verandering. Veranderingen willen we namelijk vaak wél en maar tegelijkertijd ook weer niet. Het is namelijk toch iets waar je moeite voor moet doen. Stoppen met roken is niet de makkelijkste weg, maar uiteindelijk wel het beste.

Wees smoesvrij!

Als je niet wil stoppen met roken, verzin daar dan geen smoezen voor. Neem verantwoordelijkheid voor je verslaving. Zeg liever: “Ik weet dat het niet goed voor me is, maar ik kies er voor om nu toch te roken” als iemand je vraagt waarom je nog rookt.

Stoppen met roken? Ga ervoor!

Als je wél wil stoppen met roken, gebruik dan ook geen smoezen als het eens misgaat tijdens de stoppoging. Neem ook dan de verantwoordelijkheid voor jouw eigen gedrag door eerlijk toe te geven dat jij zelf weer besloot om die ene sigaret te pakken. Alleen door volledige verantwoordelijkheid te nemen voor je gedrag zul je in staat zijn om te leren van je verslaving af te komen.

Het is op zich niet erg dat iets niet lukt. Stoppen met roken is ook niet makkelijk. Soms kunnen verleidingen, nicotine-ontwenning of gewoontes ervoor zorgen dat je toch een sigaret pakt. Zie zo’n terugval als een les. Onderzoek dan eerlijk wat je verkeerd hebt gedaan op dit moment en wat je er aan kan doen om het te veranderen. Zo voorkom je dat het nog een keer gebeurt.

Hulp bij het stoppen

Wil jij stoppen met roken, maar weet je nog niet hoe je dit wil gaan doen? Dan is het stopadvies van Stichting Stop Bewust wellicht iets voor jou. De stopadviseur kan jou informeren en adviseren over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Daarnaast kan je in het telefonisch informatiegesprek jouw vragen over het stoppen stellen en kan je samen met de stopadviseur een persoonlijk stopplan opstellen. Lijkt dit je wat? Meld je dan nu kosteloos aan. Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Ik wil stoppen met roken hulp