Logo De Stopwijzer
leestijd
2 minuten

Stichting Stop Bewust presenteert: de Stopwijzer

Veel mensen stoppen van de een op de andere dag met roken. Helaas lukken de zogenaamde ‘Cold turkey’ stoppogingen meestal niet. Wie succesvol wil stoppen kan zich het beste goed voorbereiden. Om stoppers te helpen met hun voorbereiding heeft Stichting Stop Bewust de Stopwijzer ontwikkeld. In onze blog lees je hoe je deze gebruikt.

De Stopwijzer

De Stopwijzer is dé startersgids voor stoppers. Hierin vind je alle informatie die je nodig hebt, voordat je start met stoppen. De Stopwijzer is opgedeeld in drie onderdelen:” begrijpen, beslissen en voorbereiden. Met behulp van deze stappen wordt jou de weg geleid naar een rookvrij leven.

De Stopwijzer: begrijpen

In het eerste onderdeel krijg je inzicht in waarom je rookt en wat voor soort roker je bent. Dit is belangrijk als je wil stoppen, want als je weet waarom je een sigaret opsteekt kun je die ‘triggermomenten’ beter aanpakken. Als je merkt dat je hunkert naar een sigaret kun je afleiding zoeken door bijvoorbeeld een stukje te gaan wandelen of even de krant te lezen.

De Stopwijzer: beslissen

Het daaropvolgende onderdeel is beslissen. Veel rokers kiezen er te snel voor om te stoppen, terwijl ze er eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Door de voor- en nadelen van roken tegenover elkaar te zetten, weet je of je er echt achter staat om definitief afscheid te nemen van de sigaret. Het is ook belangrijk dat je de noodzaak van het stoppen daadwerkelijk inziet. Alleen weten dat roken slecht voor je is, blijkt vaak onvoldoende.

De Stopwijzer: Voorbereiden

Wanneer je de keuze hebt gemaakt om te stoppen is het tijd om je voor te bereiden. Dit houdt in dat je overzicht krijgt van de mogelijke stopmethodes en de beschikbare hulpmiddelen. Deze vind je allemaal in dit laatste gedeelte van de stopwijzer. Vind je het lastig om te kiezen welke methode het beste bij jou past? Dan kan één van onze stopadviseurs met jou mee kijken. Via de Stopwijzer kun je de hulp van een stopadviseur inschakelen.

Laat jouw verslaving in rook opgaan!

Wil jij gaan stoppen met roken, maar wil je jezelf eerst goed voorbereiden? Aarzel niet en download de Stopwijzer. Door de stappen begrijpen, beslissen en voorbereiden te doorlopen ben jij klaar voor een succesvolle stoppoging.

DE STOPWIJZER