Stijgende sigarettenprijzen

Recent veel in het nieuws geweest: de stijgende prijzen van tabakswaren. De overheid heeft als doel een rookvrije generatie te creëren. Een van de manieren om dit te bereiken is het verhogen van prijzen voor sigaretten. Toch is niet iedereen blij met dit plan, zowel onder rokers als niet-rokers zijn de meningen verdeeld. In dit ‘discussieblog’ zetten we de argumenten voor- en tegen een verhoging van de sigarettenprijzen op een rij.

Voorstanders verhoging sigarettenprijzen

De voorstanders van hogere sigarettenprijzen benadrukken vooral de gevaren die roken met zich meebrengt. Rokers worden vaker ziek en sterven op jongere leeftijd. Wanneer tabakswaren duurder worden zullen mensen minder snel gaan roken. Hogere prijzen gaan verslaving tegen, zo redeneren sommigen. Veel voorstanders van hogere sigarettenprijzen realiseren zich namelijk hoe moeilijk stoppen is en willen met behulp van hogere sigarettenprijzen afstand creëren tussen de sigaret en de consument. Voorstanders van hogere sigarettenprijzen denken ook dat kinderen gezonder zullen opgroeien als ouders ontmoedigd worden om tabakswaren te kopen. Kinderen worden dan minder snel blootgesteld aan rook en zullen minder snel zelf gaan roken. De overheid hoopt dat dit leidt tot een rookvrije generatie.

Tegenstanders verhoging sigarettenprijzen

Veel tegenstanders van hogere sigarettenprijzen vinden dat door de verhogingen de vrijheid van rokers wordt ingeperkt. Zij geven aan dat iedereen zelf moet weten wat je met je lichaam doet. Niet iedereen kan erg dure sigaretten betalen. Sommige tegenstanders van hogere sigarettenprijzen zeggen daarom dat al die verhogingen zorgen dat sigaretten een luxeproduct wordt. Zij vinden het gek dat straks alleen rijke Nederlanders sigaretten kunnen betalen, terwijl roken voor ieder persoon slecht is. Daarnaast zijn sommige tegenstanders van prijsverhogingen bang dat rokers door deze maatregelen in een hokje geduwd worden.

Pak je kans, stop ook met succes!

Wij van Stichting Stop Bewust vinden het vooral belangrijk dat iedereen die dat wil de kans krijgt om te stoppen met roken. Voor een succesvolle stoppoging is het belangrijk van tevoren na te denken over de juiste aanpak. Onze stopadviseurs kunnen al je vragen beantwoorden en zorgen dat jij een stopmethode vindt die bij jou past.

Ik wil ook stoppen