Stoppen met roken vergoeding zorgt voor toename stoppers in 2020

Stoppen met roken is populair. Stichting Stop Bewust ziet een sterke stijging in interesse voor informatie over stoppen met roken in vergelijking met vorig jaar. Bovendien zien wij dat steeds meer stoppers interesse hebben voor professionele stoppen-met-roken hulp. De vraag hiernaar is in januari 2020 sterk toegenomen. Een mogelijke reden hiervoor is de stoppen met roken vergoeding door de zorgverzekeraar zonder dat dit ten koste gaat van het eigen risico.

Media-aandacht

Stichting Stop Bewust zag een sterke toename in de aanvraag van informatie en advies over stoppen met roken. Ook steeg de interesse in professionele stoppen-met-roken hulp via verschillende aanbieders in januari.

Het onderwerp leeft ook in de media. Zo verschenen vorige maand nog artikelen over het rookverbod van NS en ProRail en de mogelijke effecten van preventief longkankeronderzoek voor rokers. Ook waren er meerdere stoppen met roken campagnes. Dit kunnen oorzaken zijn voor de recente toegenomen interesse voor stoppen met roken.

Significante toename zoekgedrag op “vergoeding stoppen met roken” in januari 2020

Onderstaande grafiek laat duidelijk zien dat in januari 2020 er een piek is geweest in het zoekverkeer op “stoppen met roken vergoeding”.

vergoeding stoppen met roken 2020 grafiek

Zorgverzekering vergoed reguliere stoppen met roken hulp

Stichting Stop Bewust ontving in de eerste maand van 2020 substantieel meer informatie- en adviesverzoeken dan in de voorgaande jaren. De grote vraag naar professionele stoppen-met-roken hulp is waarschijnlijk te danken aan de nieuwe regels omtrent de vergoeding. In 2020 vergoeden de meeste zorgverzekeraars de reguliere stoppen-met-roken programma’s en hoeft het niet meer betaald te worden vanuit het eigen risico. In de meeste gevallen is professionele hulp voor de stopper dus kosteloos! De drempel om hulp te zoeken bij het stoppen met roken is daardoor waarschijnlijk voor veel mensen weggevallen.

Wil jij ook informatie over stoppen met roken?

Wil jij ook informatie en advies over vergoeding bij het stoppen met roken? Dan kun je bij ons terecht! Bel naar 088-5006600 of dien hier jouw terugbelverzoek in. Daarnaast kunnen wij je bijvoorbeeld ook helpen met het opstellen van een persoonlijk stopplan en informatie over hulpmiddelen en stopmethodes.

Ik wil een persoonlijk stopplan ontvangen