Stoppen met roken werkt het beste in één keer

Wie wil stoppen met roken, kan dat het beste in één keer doen. Dit blijkt uit onderzoek van onder meer de universiteit van Oxford.

Stoppen met roken in één keer

Bijna 700 Britse rokers die van hun verslaving af wilden komen deden mee aan het Engelse onderzoek, dat gisterenavond gepubliceerd is in Annals of Internal Medicine. Zij werden willekeurig ingedeeld in twee verschillende groepen. De ene helft moest in één keer stoppen, terwijl de rest twee weken voor een definitieve stopdatum moest afbouwen tot een kwart van hun oorspronkelijke rookconsumptie. Zowel voor als tijdens de stoppoging kregen beide groepen intensieve gedragstherapie en hulpmiddelen zoals nicotinepleisters. Dit om hen zo goed mogelijk te helpen bij het afkicken.

Succesvoller dan afbouwen

Na vier weken was 49 procent van de abrupte stoppers nog op het goede spoor, tegenover 39 procent van de afbouw-groep. En ook op de lange duur lijkt abrupt stoppen beter te werken.

bron: Volkskrant