Alcohol en stoppen met roken
gepubliceerd
25 november, 2021
leestijd
2 minuten

Stoppen met roken? Minderen met alcohol is verstandig

Een sigaret en een glaasje alcohol gaan vaak hand in hand. Roken en alcohol worden geassocieerd met feestjes en gezelligheid. Wanneer je stopt met roken, is het verstandig om (tijdelijk) te minderen met alcoholische dranken. In deze blog leggen we je uit waarom.

Onderzoek toont aan: roken en alcohol geen goede combinatie

Verschillende onderzoeken laten zien dat het drinken van alcohol en het roken van sigaretten geen goede combinatie is. Alcohol verhoogt namelijk het verlangen naar een sigaret bij rokers. Daarnaast kan roken zorgen voor een grotere inname van alcoholische consumpties, omdat het een matigend effect heeft op de effecten van alcohol. De aanbeveling van de onderzoekers is daarom ook: pak overmatig alcoholgebruik en roken tegelijkertijd aan.

Waarom veroorzaakt alcohol trek in een sigaret?

Nicotine en alcohol worden in de hersenen op dezelfde manier ontvangen. Hierdoor wordt de behoefte om te roken getriggerd wanneer je alcohol drinkt. Als je vaak rookt wanneer je dit drinkt, worden deze middelen aan elkaar gekoppeld in het geheugen en roept alcohol sneller de herinnering naar roken op. Het is dan een gewoonte en soms zelfs een automatisme.

Sociale druk en vermindering van zelfcontrole

Naast dat er een sterke associatie kan bestaan tussen roken en het drinken van alcohol, zijn er ook andere redenen waarom roken en alcoholconsumptie vaak samengaan. Denk bijvoorbeeld aan het sociale aspect. Op feestjes worden alcoholische consumpties en het roken van een sigaret vaak gecombineerd. Het wordt als ‘gezellig’ gezien. Bovendien vermindert het drinken van alcohol de zelfcontrole. De kans dat je weer een sigaret opsteekt is groter, omdat je de consequenties van roken anders inschat.

Tips wanneer je wil stoppen of al gestopt bent met roken

Alcoholconsumptie is een risicofactor als je wil stoppen met roken. Het is belangrijk om hier goed mee om te gaan, om zo het stoppen vol te houden en een terugval te voorkomen.

Probeer daarom in de eerste weken het drinken van alcohol te vermijden, vooral als je daar vaak bij rookte. Vertel dierbaren daarnaast dat je gestopt bent met roken. Zo komen zij niet in de verleiding om je een sigaret aan te bieden, bijvoorbeeld op feestjes. Het is bovendien slim om tabakswaar weg te gooien. Mocht je hunkeren naar een sigaret, dan voorkom je zo dat je toch gaat roken.

Informatie en advies over hulp bij het stoppen met roken

Wil jij stoppen met roken, maar weet je niet hoe je dit het beste kan aanpakken? Voor informatie en advies over succesvol stoppen ben je bij ons aan het goede adres. Tijdens een kosteloos stopadviesgesprek kom jij alles te weten over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Na het gesprek is de keuze aan jou: stop jij met roken, en op welke manier?

Zet een mooie eerste stap