Roken coronavirus
15 december, 2020
leestijd
4 minuten

Stoppen met roken en het coronavirus (COVID-19)

Ook Stichting Stop Bewust merkt dat er angst en onzekerheid heerst door het coronavirus. Daardoor merken wij dat we meer aanmeldingen krijgen van rokers die graag willen stoppen i.v.m. schone longen. Daarnaast zijn er mensen die meer spanning ervaren door het coronavirus en moeite hebben om het stoppen met roken vol te houden. Juist voor deze groep is het belangrijk om door te zetten met stoppen!

Experts zeggen dat rokers vatbaarder zijn om besmet te raken en daarnaast een hogere kans hebben op het ondervinden van heftige symptomen als gevolg van het coronavirus. Schone longen zijn altijd belangrijk voor de gezondheid. Zeker nu, in tijden van het coronavirus. In deze blog leggen wij uit waarom rokers meer risico lopen en hoe wij jou kunnen helpen bij het definitief stoppen met roken.

Verminderde longfunctie door roken maakt vatbaarder voor het coronavirus

In de uitzending ‘Het coronavirus: feiten en fabels’ van het NOS vertelde Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC), dat er sterke aanwijzingen zijn dat rokers vatbaarder zijn voor het coronavirus dan niet-rokers. Rokers raken sneller besmet en hebben daarnaast meer kans op erge symptomen en het overlijden als gevolg van het coronavirus. Dit komt onder andere doordat rokers een slechtere longfunctie hebben. Hierdoor zijn zij vatbaarder voor virussen, waaronder het coronavirus en kunnen zij deze minder goed opvangen dan mensen die niet roken.

De verhoogde kwetsbaarheid voor een besmetting komt ook door het feit dat de vingers van rokers regelmatig in contact komen met hun lippen. De kans op overdracht van het virus van de hand naar de mond is hierdoor verhoogd, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie. Daarnaast blijft het virus zitten op pakjes en sigaretten en kunnen deze daarom een bron van besmetting vormen, zegt longarts  Wanda de Kanter.

Bronnen: https://nos.nl/artikel/2327049-coronavirus-feiten-en-fabels-dit-zijn-antwoorden-op-jullie-vragen.html

Rokers kwetsbaarder dan niet-rokers

Naast een verminderde longfunctie hebben rokers ook een minder goed immuunsysteem. Het roken verzwakt namelijk het immuunsysteem, wat de ziekte kan versterken. Zo komt zelfs een verkoudheid harder aan bij rokers: het reageert overmatig op virussen. Roken maakt de longen kwetsbaarder.

Daarnaast stelt Dirk Devroey, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel, dat bij rokers de trilhaartjes in de luchtpijp verlamd zijn. De beweging van de trilhaartjes in de luchtwegen is een belangrijk beschermingsmechanisme tegen virussen, zoals het coronavirus. Wanneer dit beschermingsmechanisme stil valt door de beschadiging van de trilhaartjes, is het minder makkelijk om virussen “uit te hoesten”. Rokers zullen daardoor langer ziek blijven en zijn kwetsbaarder voor het virus.

Bron: https://www.cleanairnederland.nl/nieuws/2424-corona-gevaarlijker-voor-rokers

De mogelijke relaties tussen roken en het coronavirus (COVID19)

Op de website vanwww.kanker.be vind je een onderzoek gepubliceerd in de New England Journal of Medecine (Wei-jie Guan, Ph.D., et col. Clinical Characteristics of Coronavirus Disease 2019 in China. NEJM). Dat toonde aan dat er een verband is tussen roken en de ontwikkeling van een ernstige vorm van Covid-19. Rokers hebben daarnaast ook meer kans om de ziekte verder te verspreiden, omdat ze meer hoesten, stelt het Trimbos Instituut.

Longarts Wanda de Kanter stelt dat het lijkt alsof minder rokers op de intensive care terechtkomen. Volgens haar heeft dit te maken met het feit dat vooral mensen boven de 70 jaar worden opgenomen in het ziekenhuis voor de corona, “1 op de 4 rokers wordt niet ouder dan 65 jaar”.

Bron: http://www.emro.who.int/tfi/know-the-truth/tobacco-and-waterpipe-users-are-at-increased-risk-of-covid-19-infection.html

Tegengeluiden: beschermt nicotine tegen het coronavirus?

Recent onderzoek toonde aan dat rokers ondervertegenwoordigd zijn onder mensen die positief getest zijn voor het coronavirus. Voor dit verschijnsel zijn meerdere verklaringen, meldt NOS. Zo stelden de onderzoekers dat rokers wellicht minder gevoelig zijn voor de coronatest, doordat roken de hoeveelheid virusdeeltjes in de neus vermindert. Aangezien alleen mensen met klachten worden getest op het coronavirus, kan het daarnaast zo zijn dat rokers meer getest worden omdat zij vaker hoesten. Hierdoor zijn er meer negatieve testresultaten onder rokers dan onder niet-rokers.

Roken beschermt niet tegen het coronavirus. Er zijn hiervoor geen aanwijzingen uit betrouwbaar onderzoek.

Bron: https://nos.nl/artikel/2334407-covid-19-infecties-bij-rokers-erger-maar-beschermt-nicotine-tegen-het-krijgen-ervan.html

Effecten stoppen met roken snel zichtbaar

Het coronavirus zorgt voor veel angst, zorgen en paniek. Begrijpelijk, maar er is ook een lichtpuntje: positieve effecten van het stoppen met roken laten zich snel zien! Al na twee weken na het stoppen met roken verbetert de longfunctie. Daarnaast begint het herstelproces van het beschermingsmechanisme al na een paar dagen nadat je gestopt bent met roken. Het is dus nooit te laat om te stoppen met roken!

De Wereldgezondheidsorganisatie suggereert dat je direct een lagere kans hebt op een besmetting wanneer je stopt met roken. Hierdoor raak je namelijk minder vaak met je vingers je mond aan.

Welke stopmethode is goed en beschikbaar tijdens de crisis?

Stichting Stop Bewust kan je helpen met informatie over stopmethodes. Onze telefonische stopadviseurs blijven doorwerken om je van informatie te voorzien en je ook te informeren over de mogelijkehulpmiddelen en stopmethodes. Zo zijn er programma’s die wetenschappelijk effectiever bewezen zijn dan het stoppen zonder hulp. Hierbij krijg je, naast een hulpmiddel, telefonische coaching. Deze vorm van begeleiding past dus prima in de gegeven richtlijnen van het RIVM van 15 maart.

Onze telefonische stopadviseurs kunnen je daarnaast meer vertellen over de vergoeding via de zorgverzekeraar, wat sinds dit jaar in de meeste gevallen mogelijk is zonder dat dit ten koste gaat van het eigen risico. Samen met jou stellen zij een persoonlijk stopplan op, aangepast op jouw persoonlijke situatie. Hierdoor wordt de stoppoging wel vijf tot zes keer succesvoller dan het stoppen zonder hulpmiddel.

Denk jij er al een tijdje over na om te gaan stoppen met roken? Wil jij ook je longfunctie verbeteren en zie jij het coronavirus als extra motivatie en als jouw kans om nu definitief te gaan stoppen met roken? Dan geven we je graag kosteloos stopadvies. Dien hier jouw terugbelverzoek in.

Geef mij stopadvies