Wat kan je verwachten in de eerste week van jouw stoppoging?

Super, je wil gaan stoppen met roken! Maar wat staat je te wachten? Krijg je last van ontwenningsverschijnselen en hunkering, en wanneer herstelt jouw lichaam zich? In onze blog bespreken we alles waar je in de eerste week van jouw stoppoging mee te maken kunt krijgen.

Een goede voorbereiding en voldoende kennis

Je hebt jouw omgeving verteld dat je gaat stoppen met roken, je stopdatum staat omcirkeld in jouw agenda en je hebt genoeg motivatie om definitief te stoppen met roken. Daarnaast heb je voldoende informatie over de mogelijke hulpmiddelen en stopmethodes. Dit is essentieel, want zo kan jij een afweging maken hoe je wil gaan stoppen met roken. Wil je stoppen met een hulpmiddel of methode, of op eigen houtje? Voor betrouwbare informatie en advies kan je bij Stichting Stop Bewust terecht.

Info en stopadvies

Stoppen met roken is een proces

Stoppen met roken is geen sprint, maar een marathon: het is een langer proces. Doorzettingsvermogen, overtuiging en zelfvertrouwen zijn daarom belangrijk. Het stoppen met roken zal zeker niet altijd makkelijk zijn, maar weet waarvoor je het doet! Wanneer je volhoudt zal je trots en blij zijn dat je eindelijk vaarwel hebt kunnen zeggen tegen de sigaret.

Wat kan ik verwachten in de eerste week van mijn stoppoging?

Met een goede voorbereiding en voldoende informatie weet je waar je aan toe bent wanneer je stopt met roken. Je kan namelijk met verschillende dingen te maken krijgen die het volhouden zullen bemoeilijken. Dit hoeft echter geen probleem te vormen wanneer je goed voorbereid bent.

Moeilijke momenten

Aan het begin van het stoppen met roken zal je te maken krijgen met moeilijke momenten, zoals een sterk verlangen naar een sigaret of een situatie waarin je voorheen altijd rookte. Wees sterk en geef niet aan het verlangen om te roken toe! Onze tips voor het omgaan met een moeilijk moment kunnen jou hierbij helpen.

Ontwenningsverschijnselen

Wanneer je stopt zonder hulpmiddel of stopmethode, kan je last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Wanneer je merkt dat deze het volhouden van het stoppen te lastig maken, kun je alsnog overgaan op het gebruik van een hulpmiddel. De meest gebruikte hulpmiddelen zijn medicijnen en nicotinevervangers.

Twijfel

Misschien valt de stoppoging je zwaar en slaat de twijfel toe. Waarom wilde ik ook alweer zo graag stoppen? Op dit soort momenten kan het helpen om een lijstje te maken met alle voordelen van het stoppen met roken.

Hoesten

Op korte termijn treden er positieve effecten op voor jouw lichaam wanneer je stopt met roken. Je lichaam is namelijk bezig met het herstel. Zo ook jouw longen. Het kan daarom zo zijn dat je slijm begint op te hoesten. Je longen zijn met een schoonmaak bezig. Het is dus normaal dat je meer hoest wanneer je stopt met roken. Mocht dit echter lang aanhouden, dan is het wel verstandig om even naar de huisarts te gaan.

Blijf positief tijdens jouw eerste week

Stoppen met roken heeft natuurlijk vooral veel voordelen! Leg hier dan ook de nadruk op. Zo bespaar je door te stoppen een hoop geld. Daarnaast treden er allerlei effecten op in jouw lichaam. Door te stoppen met roken ga je bijvoorbeeld beter ruiken en proeven. Verder zal je het ook merken aan je conditie.

Houd vol!

Stoppen met roken is niet gemakkelijk, zeker niet in jouw eerste week. Blijf sterk en houd vol! Wanneer je het moeilijk hebt of graag meer informatie wil, kun je kosteloos onze stopadviseurs raadplegen. Zij geven je persoonlijk advies, zodat jij vaarwel kan zeggen tegen de sigaret.

Bel mij terug