Stoppen met roken: fabeltjes

Er is een hoop nuttige informatie over stoppen met roken te vinden, maar er bestaan ook enkele misverstanden. In deze blog bespreken wij de meest voorkomende stoppen met roken fabeltjes.

Roken helpt tegen stress

Veel mensen denken dat roken zorgt voor minder stress, maar het tegendeel is het geval. Roken zorgt juist voor stress, omdat je lichaam continu behoefte heeft aan een bepaalde hoeveelheid nicotine. Wanneer je een sigaret rookt is die behoefte heel even weg, waardoor je minder stress ervaart. Daarna neemt de stress weer toe. Verder zorgt roken ook voor een hogere hartslag en bloeddruk, dit zijn ook stressreacties. Als je blijvend je stress wil verlagen, stop dan met roken.

De e-sigaret is een betrouwbare stopmethode

De opkomst van de e-sigaret is breed uitgemeten in de media. Stoppen met behulp van de e-sigaret is zeker niet onmogelijk. Toch kleven er ook risico’s aan deze methode. Zo is het bijvoorbeeld onduidelijk hoe gevaarlijk het zogenaamde ‘vapen’ nou precies is. Daarnaast zorgt de e-sigaret dat de rookgewoonte in stand blijft.

Sommige rokers worden oud, dus roken is niet slecht

Vaak krijgen we berichten van mensen die zeggen dat ze iemand kennen die oud is geworden na een leven lang roken. Dat is ook zeker mogelijk. De kans dat je oud wordt is wel veel lager wanneer je heel je leven hebt gerookt. Kortom als je de kans op een lang leven wil vergroten helpt het enorm om te stoppen met roken.

Stoppen met roken heeft nu toch geen zin meer

Sommige mensen roken al jarenlang en denken dat stoppen daarom toch geen zin meer heeft. Gelukkig is dit niet het geval: stoppen met roken heeft altijd zin. Ook als je op latere leeftijd stopt stijgt je levensverwachting. Dit komt onder andere door het verlaagde risico op hart- en vaatziekten. Geef dus niet op en geniet van alle voordelen die voortkomen uit het stoppen met roken.

Stoppen is onmogelijk

Voor sommigen lijkt stoppen onmogelijk, maar dit is het niet met de juiste hulp. Onze stopadviseurs helpen jou kosteloos verder met je vragen. Zo begin jij goed voorbereid aan het stoppen met roken. Op die manier leidt stoppen niet tot frustratie, maar tot voldoening.

IK PAK MIJN STOPKANS