Stoppen met roken in 2023

Een nieuw jaar brengt nieuwe kansen om te stoppen met roken. Welke ontwikkelingen zijn er als het gaat om roken. In onze blog zetten we deze ontwikkelingen op een rij. Daarnaast bespreken we wat de overheid gaat doen om roken tegen te gaan en welke stappen je zelf kunt zetten.

Wat doet de overheid?

Preventieakkoord

De overheid heeft in 2018 een preventieakkoord gesloten om zo een aantal ongezonde gewoontes tegen te gaan. Eén van de doelen van het akkoord is dat er in 2040 een rookvrijegeneratie is. Op dit moment lijkt het erop dat de doelen (niet allemaal) behaald gaan worden. Dit komt onder andere door enkele nieuwe ontwikkelingen als het gaat om roken.

E-sigaretten met smaakjes

De e-sigaret is een relatief nieuw fenomeen. Het wordt door liefhebbers van roken gebruikt, maar ook als methode om te stoppen. Toch lijkt de opkomst van het zogenaamde ‘vapen’ met smaakjes met name het aantal rokers te verhogen. Vooral onder jongeren is deze vorm van roken populair. De overheid wil hier wat aan doen door de meest geliefde smaakjes te verbieden. Dit verbod gaat in op 1 januari 2023.

Filtersigaretten

De filtersigaret is een sigaret waarbij de schadelijke stoffen op een onjuiste manier worden gemeten. In de sigaretten zitten namelijk kleine gaatjes. Door die gaatjes kan ook gezonde lucht naar binnen komen. Hierdoor ervaren rokers de sigaretten vaak als lichter. Ze inhaleren daardoor dieper waardoor de sigaretten alsnog minstens net zo schadelijk zijn als andere sigaretten. Verder houden rokers regelmatig de vingers op de gaatjes van de filtersigaret. Dit zorgt ervoor dat er minder schone lucht in de longen terecht komt. De rechter heeft nu bepaald dat de zogenaamde ‘sjoemelsigaretten’ niet meer verkocht mogen worden. Toch is het nog maar zeer de vraag of deze sigaretten daadwerkelijk uit de schappen verdwijnen.

Hogere prijzen

Om het roken tegen te gaan worden de sigarettenprijzen in twee stappen verhoogd. Op 1 april 2023 zullen de prijzen met 1,22 euro stijgen. Vervolgens worden de prijzen opnieuw verhoogd op 1 april 2024. Ook dan stijgen de prijzen met 1,22 euro. Een pakje sigaretten gaat in 2023 gemiddeld 9 euro kosten en in 2024 zo’n 10 euro.

Wat kun je zelf doen?

Stopwijzer

Om het stoppen in 2023 makkelijker te maken heeft Stichting Stop Bewust de Stopwijzer ontwikkeld. Met deze tool kun jij je voorbereiden op het stoppen met roken. Een voorbereide stopper heeft namelijk een hogere kans van slagen. Je kunt kosteloos aan je voorbereiding beginnen door op de onderstaande link te klikken.

STOPWIJZER

Gesprek met stopadviseur

Als je gaat stoppen met roken helpt het om een passende stopmethode te vinden. Onze stopadviseurs kunnen je hierbij helpen. Zij kijken naar jouw persoonlijke situatie om zo de aanpak te vinden die jou helpt te stoppen met roken. Een gesprek met een stopadviseur is kosteloos en draagt bij aan jouw rookvrije toekomst.

IK STOP OOK