Stoppen met roken lukt niet, wat nu?

Je hebt al talloze stoppogingen achter de rug en verschillende hulpmiddelen geprobeerd, maar toch lukt het stoppen met roken nog niet. Gaat het bij jou dan nooit lukken, zit je voor altijd vast aan de sigaret? Welnee, er zijn talloze mogelijkheden! In deze blog bespreken we wat je kan doen wanneer stoppen met roken niet lukt. Tips voor jouw volgende, succesvolle stoppoging!

Het volhouden van het stoppen met roken lukt niet, wat nu?

Het stoppen met roken is (weer) niet gelukt… Je kan er moedeloos van worden. Telkens weer de strijd verliezen met de sigaret. Vervelend dat het nog niet gelukt is, maar geef niet op! Ook jou gaat het lukken om van de tabaksverslaving af te komen. Stoppen met roken is een marathon en geen sprint. Het vereist doorzettingsvermogen, motivatie en zelfvertrouwen. Wanneer je er volledig van overtuigd bent dat het stoppen met roken je gaat lukken, zal het je gaan lukken! Zorg dat jouw motivatie voldoende is en bereid je voor op jouw volgende, succesvolle stoppoging.

Een mislukte stoppoging brengt een succesvolle stoppoging dichterbij

Uit statistische gegevens blijkt dat een mislukte stoppoging de kans op succesvol stoppen met roken dichterbij brengt. Een stoppoging is dus nooit voor niets en altijd knap, goed en erg nuttig. Zie de mislukte stoppoging als een leermoment en zeker niet als falen.

Waarom lukt het stoppen met roken niet?

Ga na waarom het de vorige keer niet gelukt is om het stoppen met roken vol te houden. Had je last van ontwenningsverschijnselen? Ging het mis bij een feestje of het drinken van alcohol? Of had je een terugval door stress en begon je daarna weer met roken? Wat zijn de redenen dat het stoppen met roken niet lukt? Het is belangrijk dat je dit in kaart brengt, zodat je bij jouw volgende stoppoging weet wat jouw valkuilen zijn en leert hoe je hiermee om kan gaan.

Bewustzijn van de bekende valkuilen brengt een succesvolle stoppoging dichterbij. Let op met alcohol en leer omgaan met heftige emoties en stress om een terugval te voorkomen. Zorg daarnaast voor een goede voorbereiding en vertel jouw sociale contacten dat je gestopt bent, zodat zij daar rekening mee kunnen houden.

Bekijk de lijst met bekende valkuilen hier!

Als het op eigen kracht niet lukt…

Heb je geprobeerd om cold-turkey te stoppen met roken? Begrijpelijk dat je het stoppen lastig vond. Roken is een verslaving. Het is daarom lastig om hier op eigen houtje vanaf te komen. Het gebruik van een hulpmiddel kan helpen, omdat je hierbij minder last hebt van ontwenningsverschijnselen. Ook een stopmethode zoals coaching kan heel effectief zijn, aangezien je hierbij iemand hebt die jou steunt en door de moeilijke momenten helpt.

Alles geprobeerd?

Rokers die al meerdere keren geprobeerd hebben om te stoppen zeggen vaak dat ze alles al geprobeerd hebben. Maar is dat echt zo? Er zijn ontzettend veel beschikbare hulpmiddelen en stopmethodes. Voor sommige hulpmiddelen is er een vergoeding beschikbaar:

• Medicatie (in combinatie met professionele coaching)
  • Nicotinevervangers zoals nicotinepleisters, nicotinekauwgom, nicotinezuigtabletten, nicotinespray en microtabs (in combinatie met professionele coaching)
  • Professionele coaching (zowel persoonlijk, telefonisch als groepsbehandeling).

Je kan één keer per jaar aanspraak maken op deze stoppen-met-rokenvergoeding via de zorgverzekeraar. In de meeste gevallen kost dit je geen geld en gaat dit ook niet ten koste van jouw eigen risico!

Heb je deze hulpmiddelen al geprobeerd? Bekijk dan eens de alternatieve hulpmiddelen. Deze zijn niet bewezen effectief, maar sommige stoppers hebben toch baat hierbij:

Sommige van deze hulpmiddelen kosten weinig geld, zoals apps en zelfhulpboeken. Andere kunnen wat meer kosten, maar dit verdien je door niet te roken snel terug. Een vergoeding via de zorgverzekeraar is in enkele gevallen mogelijk vanuit het aanvullende pakket. Wanneer het de eerste keer niet lukte met een bepaald hulpmiddel, kan het toch zijn dat stoppen de volgende keer wel lukt met dit hulpmiddel.

Kosteloze stoppen-met-rokenhulp

Ook stoppers die al meerdere keren geprobeerd hebben te stoppen met roken kunnen bij Stichting Stop Bewust terecht. Wij informeren, motiveren en adviseren rokers die graag willen stoppen met roken. Onze telefonische stopadviseurs kunnen daarnaast helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, waardoor jouw stoppoging concreet wordt gemaakt. Onze hulp is vrijblijvend en kosteloos. Meld je nu aan voor een terugbelverzoek!

Geef mij kosteloos stopadvies