Alternatieve methodes

Naast reguliere stopmethodes zijn er ook alternatieve stopmethodes. Deze methodes worden niet altijd (volledig) vergoed, maar kunnen voor sommige stoppers wel nuttig zijn.
Stihting Stop Bewust Keurmerk

Lasertherapie

Bij een laserbehandeling om te stoppen met roken stimuleert de lasertherapeut de energiepunten op je lichaam met een pijnloze lichtstraal. Het kan gezien worden als een vorm van acupunctuur met lasers in plaats van naalden. Lasertherapie, net als acupunctuur, ondersteunt je lichaam om snel geen behoefte meer te hebben aan nicotine. Het kan je zo van je verslaving af helpen. Een enkele keer laseren is volgens de aanbieders vaak al voldoende ondersteuning om voorgoed te stoppen met roken. Het kan daarom een goede optie zijn voor mensen die geen lang behandeltraject willen doorlopen.

Acupunctuur

Om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan stimuleert de therapeut door middel van acupunctuur de energiepunten. De meeste bevinden zich in het oor, maar ook op het gezicht en de handen, die gezamenlijk een breed effect geven. De behandeling kan zorgen voor een energiek gevoel, minder tot geen last van ontwenningsverschijnselen, weinig tot geen zin in roken en ontspanning.

Vergoeding

Een vergoeding voor alternatieve stopmethodes, zoals lasertherapie en acupunctuur, is in enkele gevallen mogelijk. Dit kan bij sommige zorgverzekeraars met een aanvullende verzekering voor alternatieve geneeswijzen.

Hypnotherapie

Hypnotherapie is een alternatieve aanpak om te helpen bij het overwinnen van een tabaksverslaving. Door middel van hypnotische suggesties en technieken, worden diepgewortelde rookgewoonten aangepakt. De therapeut gebruikt deze methode om je te helpen ontspannen, negatieve patronen te doorbreken en je motivatie om te stoppen te versterken. Hypnotherapie kan resulteren in een gevoel van innerlijke rust, verbeterde wilskracht en een verhoogd vermogen om de drang naar roken te weerstaan.

Stoppen met roken met behulp van een alternatieve methode?

Zou je graag een alternatieve stopmethode, zoals lasertherapie, acupunctuur of hypnotherapie gebruiken bij het stoppen met roken? Onze telefonische stopadviseurs kunnen je over alle mogelijke hulpmiddelen en stopmethodes (zowel regulier als alternatief) informeren en adviseren. Meld je hier aan voor een kosteloos stopadvies.

Telefonisch advies