Stoppen met roken in het nieuwe jaar

Happy new year! 2024 is in zicht. Elk jaar is januari voor veel stoppers een goede maand om een stoppoging te doen. Stoppen met roken is een populair onderwerp op sociale media en voor Stichting Stop Bewust is het een van de drukste maanden waarin veel van onze gratis stopadviezen worden gegeven. In dit artikel staan enkele tips voor het stoppen in januari. Op naar een rookvrij 2024!

Een nieuw jaar, een goed voornemen

Wanneer je stopt met roken begin je het jaar gezond. In een jaar tijd kan er al veel veranderen aan jouw lichaam. Aan het eind van het jaar zal jouw bloedcirculatie verbeterd zijn, je rokershoest verdwijnen en de kans op hart- en vaatziekten halveren.

Stoppen met roken is echter niet makkelijk. De juiste motivatie is essentieel. Daarnaast zijn er nog andere factoren die de kans op succes van jouw stoppoging kunnen verhogen. Bekijk onze tips voor stoppen met roken in het nieuwe jaar.

Stoppen met roken in januari: 7 tips!

1. Plan jouw stopdatum

Stop je op 1 januari, of toch op een andere dag? Plan jouw stopdatum! Zo weet je waar je aan toe bent en hoeveel tijd je nog hebt voor de voorbereiding. Stel het stoppen met roken niet uit, maar neem wel de tijd om goed te werken aan je motivatie.

2. Krijg inzicht op jouw rookgedrag

Denk in de weken voordat je stopt goed na waarom je een sigaret opsteekt. Rook je uit gewoonte, bij stresssituaties of uit verveling? Je krijgt zo inzicht in jouw rookgedrag en weet je wat jouw valkuilen zijn.

3. Bespreek jouw voornemen

Praat over jouw voornemen om te gaan stoppen met roken met jouw partner, familie en vrienden. Zo kunnen ze jou steunen, helpen en rekening houden met jouw niet-roken.

4. Stop samen!

Misschien kan je iemand overtuigen om samen met jou te stoppen met roken. Bijvoorbeeld je partner of een goede vriend(in). Samen stoppen is succesvoller, aangezien je iemand hebt die hetzelfde meemaakt en elkaar zo goed kan steunen tijdens het stopproces. Het is daarnaast een mooie uitdaging!

5. Laat je informeren

Stoppen met een bewezen hulpmiddel of stopmethode is succesvoller dan stoppen zonder hulp. Maar er is zoveel keuze, welke vorm van hulp past het beste bij jou? Onze stopadviseur informeert en adviseert je graag. Het telefonisch adviesgesprek is een mooie eerste stap. Hierna weet je hoe je het stoppen kan aanpakken.

Ja, informeer mij

6. Maak gebruik van een vergoed stopprogramma

In 2024 heb je nog steeds recht op een vergoeding voor een stoppen-met-rokenprogramma, bestaande uit coaching en eventueel een nicotinevervanger of medicijn. Wanneer je wil stoppen met een alternatief hulpmiddel, kan dit in sommige gevallen vergoed worden vanuit een aanvullend pakket. De stopadviseur kan je hierover informeren.

7. Afleiding, beweging en ontspanning

Stoppen met roken is niet gemakkelijk. Zorg daarom voor voldoende afleiding, beweging en ontspanning. Je conditite zal verbeteren wanneer je stopt met roken, dus sporten zal makkelijker gaan. Daarnaast helpen afleiding en ontspanning bij de stress die stoppen met roken met zich mee kan brengen.

Stichting Stop Bewust is jouw keuzegids

Er zijn zoveel hulpmiddelen en stopmethodes, maar welke past bij jou? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust kunnen je informeren en adviseren over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Ook kunnen ze je helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, waardoor jij goed voorbereid begint aan het stoppen met roken in 2024. Het hele jaar staan we voor je klaar met nieuws, goede info en de beste tips. Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook of Instagram.

Zet nu de eerste stap!