Alternatieve stoppen-met-roken pil

Door artsen worden soms medicijnen voorgeschreven als hulpmiddel bij het stoppen met roken. Champix, Zyban en Nortrilen zijn geaccepteerde bewezen werkzame medicijnen in de strijd tegen tabaksverslaving. De belangrijkste werking van deze pillen is dat ze in de hersenen de plaats die nicotine normaal gesproken inneemt al bezetten. Hierdoor kan de nicotine niet zo veel meer doen.

Al zijn de resultaten van het werken met deze medicijnen best gunstig, toch kleven er ook behoorlijke nadelen aan deze pillen. Ze kunnen namelijk bijwerkingen hebben. Tevens staan Zyban en Nortrilen geregistreerd als antidepressivum en daar zit niet iedereen op te wachten.

‘Wonderpil’ voor stoppen met roken?

We willen het gebruik zeker niet afraden, maar we adviseren wel er voorzichtig mee te zijn. Denk niet te snel dat een ‘wonderpil’ ineens zorgt voor een moeiteloos afkicken van sigaretten. Wat dat betreft zijn nicotinevervangers altijd een goede eerste keus. Ze zijn statistisch gezien bijna net zo effectief als medicijnen. Het enige wat je doet tijdens een kuur is nicotine toedienen. En dat deed je ook al toen je nog rookte. Je gaat er hooguit een paar maanden langer mee door! Wellicht nog een alternatief is een sinds kort verkrijgbare alternatieve kruidenpil.

De alternatieve stoppen-met-roken pil

Het preparaat Quitcare® voorziet in capsules waarin een aantal kruiden is verwerkt:

Equisetum arvense (Heermoes)

Heermoes is een kruid die de structuur en de elasticiteit van longweefsel helpt te herstellen. Traditioneel wordt het ook  gebruikt om het zelfvertrouwen gedurende moeilijke perioden te versterken. Het brengt de persoon ‘dichter bij zijn eigen bron’.

Rhodiola rosea

De wortels van deze plant bevatten componenten die een positieve invloed hebben op het gemoed en de stemming. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat verscheidene neurotransmitters (signaalstoffen in de hersenen) door Rhodiola in hoeveelheid toenemen. Dit geldt voor zowel serotonine (met een antidepressief effect) als voor het ‘genotstofje’ dopamine (met als effect een verminderde hunkering naar nicotine). Bovendien geven recente onderzoeken sterke aanwijzingen dat Rhodiola ontwenningsverschijnselen van nicotine vermindert. De plant bevat tientallen actieve stoffen, die elkaar onderling in hun werking versterken. Dit verschijnsel wordt synergie genoemd.

Tyrosine

Dit ingredient van QuitCare® is een aminozuur, een van de bouwstenen van neurotransmitters zoals dopamine, en tevens een voorloper van het schildklierhormoon. Uit onderzoek is gebleken dat tyrosine lichamelijke en geestelijke stress, zoals die zich voor kunnen doen tijdens het ontwenningsproces van nicotine, doet verminderen.

Passiflora (passiebloem)

Dit bestanddeel is in QuitCare® opgenomen vanwege de al eeuwen bekende kalmerende werking. Natuurgeneeskundigen schrijven het middel voor bij slaapstoornissen, nervositeit en angstgevoelens. Het is een natuurlijke en niet verslavende variant van bekende kalmerende geneesmiddelen als Valium, Seresta en allerlei slaappillen.
Wie stopt met roken kan last van ontwenningsverschijnselen krijgen, zoals trillerigheid, onrust, rusteloosheid en prikkelbaarheid. Passiflora gaat dit soort verschijnselen op een gezonde manier tegen.

Zink en Chroom

Deze mineralen hebben een stabiliserende werking op de bloedsuikerspiegel. Roken zorgt in het algemeen voor een iets verhoogde bloedsuiker. Zakt die bloedsuikerspiegel na het stoppen enigszins, dan kan dat leiden tot de behoefte aan snacks tussen de maaltijden in.  Zink en chroom voorkomen een al te grote dip in de bloedsuikerspiegel en zorgen ervoor dat de gestopte roker niet onnodig veel gaat eten en snoepen.

Er is nog geen diepgaand onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de capsules. Het is daarom een alternatief hulpmiddel.