Stoppen met roken met een reguliere of alternatieve methode?

Veel rokers weten zeker dat ze een keer van de sigaret af willen. De vraag die zich dan snel aandient is: hoe kan je dit het beste aanpakken. Er zijn een veel verschillende stopmethodes van lasertherapie tot stoppen met behulp van een stopcoach. Sommige stopmethodes worden gezien als regulier (bijv. stopcoach) en andere als alternatief (bijv. lasertherapie). In onze blog lees je wat dat verschil betekent en wat het inhoudt als het gaat om de vergoeding van een behandeling.

Reguliere methodes

Een reguliere stoppen met roken methode is een methode die wetenschappelijk bewezen is. Dit betekent dat onderzoek uitwijst dat wanneer je een dergelijke methode gebruikt je kans van slagen groter is dan wanneer je dit niet doet. Toch wil dit niet zeggen dat een reguliere methode succes garandeert. Je motivatie is immers ook van belang als je wil stoppen met roken. Daarnaast geldt ook dat ieder mens anders is. In een keer stoppen zonder hulpmiddel (‘Cold turkey’) werkt meestal niet, maar er zijn op die manier wel mensen succesvol gestopt.

Alternatieve methodes

Een methode die alternatief is, is niet wetenschappelijk bewezen. Dit betekent enkel dat er geen herhaaldelijk wetenschappelijk onderzoek naar uitgevoerd is. Het betekent dus absoluut niet dat een alternatieve methode niet kan werken! Er zijn genoeg mensen die aangeven succesvol te zijn gestopt met behulp van een alternatieve methode, zoals acupunctuur, lasertherapie, hypnotherapie of homeopathie. Uiteindelijk is het belangrijk dat een stopmethode goed voor jou voelt, want zodra jouw vertrouwen en motivatie voor een stoppoging optimaal is, heb je de hoogste kans op succes.

Vergoeding

De basisverzekering vergoedt per jaar eenmalig een stoppen met roken traject. Je hoeft hiervoor ook geen eigen risico te betalen. De trajecten moeten wel binnen de bewezen methodes vallen. Het gaat dus om de reguliere stoppen met roken programma’s. Er zijn ook hulpmiddelen die kunnen bijdragen aan het stoppen met roken. Hieronder vallen nicotinevervangers zoals nicotinepleisters, (mond)sprays en kauwgom. Deze hulpmiddelen worden vergoed als je daarnaast begeleid wordt door een stoppen met roken coach.

De alternatieve methodes worden met een basisverzekering niet vergoed. Het is mogelijk dat een dergelijke methode wel vergoed wordt wanneer je aanvullend verzekerd bent. Let wel op, deze blog bevat enkele algemene informatie. Je vergoeding is van verschillende factoren afhankelijk. Wanneer je precies wil weten of jouw stoppen met roken methode verzekerd wordt, kun je het beste één van onze stopadviseurs raadplegen. Zij kijken dan op basis van jouw persoonlijke situatie in hoeverre je traject vergoed wordt.

Ik wil graag meer informatie

Er zijn een hoop verschillende manieren om te stoppen met roken. Dat kan vragen oproepen als het gaat om de vergoeding van een traject. Wanneer jij door de bomen het bos niet meer ziet zijn onze stopadviseurs er om jou te helpen. Zij kijken naar jouw persoonlijke situatie en weten alles over de vergoeding van jouw stopmethode. Wanneer jij je laat informeren over een stoppen met roken behandeling is de kans van slagen een stuk groter.

KOSTELOOS GESPREK STOPADVISEUR