Hoe plan je jouw perfecte stopdatum?

Het plannen van een stopdatum is een belangrijke stap in het voorbereidingsproces. Een goede voorbereiding en duidelijke stopdatum maken de kans op succesvol stoppen met roken groter. Maar hoe plan je deze belangrijke dag? We geven tips om de juiste datum uit te kiezen om te stoppen met roken.

De stopdatum is de eerste stap!

Wanneer je een stopdatum plant, zet je de eerste stap naar een rookvrij leven. Je wil stoppen en weet nu ook wanneer je dat wil doen. Het laat zien dat je gemotiveerd bent! Je kan tot de datum werken aan een goede voorbereiding en motivatie, want dit verhoogt de succeskans van jouw stoppoging.

5 tips om jouw stopdatum te plannen

1. Plan je stopdatum op een goed moment. Heb je die dag een feestje waar veel rokende vrienden komen? Dat is misschien niet het juiste moment. Stress en rookgewoonte maken het stoppen lastig. Een vakantie kan voor sommigen wel een goed moment zijn.
  2. Geef jezelf tijd om voor te bereiden, maar ook niet te lang waardoor je het onnodig uit kunt gaan stellen. Kies een moment binnen nu en vier weken. Zo heb je genoeg tijd om uit te zoeken hoe je gaat stoppen, het jouw dierbaren te vertellen en een stopplan op te stellen. Je kan daarnaast al beginnen met het afbouwen van het roken. Daarnaast is deze datum binnen handbereik, wat het realistisch maakt.
  3. Vertel je omgeving wanneer je gaat stoppen met roken. Samen stoppen kan ook goed werken. Misschien is er wel een familielid, collega of vriend(in) die ook wil stoppen, waarmee je samen een stopdatum kan bepalen.
  4. Plan je stopdatum goed in. De eerste dag stoppen met roken is voor veel mensen het lastigst. Vermijd daarom moeilijke momenten en maak het niet te lastig voor jezelf. Plan vooral dingen in die je leuk vindt om te doen en die je helpen met afleiding.
  5. Beloon jezelf op de stopdatum! Plan een leuk uitje of koop iets leuks voor jezelf van het geld dat je bespaart.

Het juiste moment, bestaat dat wel?

Misschien heb je behoefte om het stoppen met roken uit te stellen. “Stoptober al voorbij? Oh, dan stop ik wel in januari.” Het perfecte moment bestaat niet en het beste moment is voor iedereen anders. Kies een moment waar jij je het beste bij voelt! Er is niet één juist moment om te stoppen met roken, dit moment moet je namelijk zelf creëren! Er zijn zeker situaties die de kans op succes kunnen vergroten. Het stopproces vraagt voor een bepaalde periode je aandacht en je moet hier wel ruimte voor hebben in je hoofd. Stress of heftige emoties maken het stoppen met roken lastig. Start in een drukke periode met de voorbereiding, maar stop wanneer het iets rustiger is.

Hulp bij jouw voorbereiding en stoppoging

Naast een goede voorbereiding, verhoogt goede hulp het succes bij het stoppen met roken. Maar wat is goede hulp? Welke stopmethode heeft de beste resultaten? En welke vergoedingen via de zorgverzekeraar zijn mogelijk? Onze telefonische stopadviseurs helpen je graag bij het beantwoorden van al je vragen. Samen kijken we naar de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Ook voor advies over de juiste stopdatum kan je bij ons terecht. Schrijf je kosteloos in voor een eenmalig terugbelverzoek! Wil je naast stopadvies ook info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Ja, ik wil stopadvies ontvangen