Wat zijn de valkuilen bij het stoppen met roken?

Als je besluit vaststaat om definitief te stoppen met roken, wil je natuurlijk dat je stoppoging ook succesvol wordt. Hoewel onderzoek heeft laten zien dat een mislukte stoppoging ervoor zorgt dat een succesvolle stoppoging dichterbij komt, kan het vervelend zijn als het stoppen niet meteen lukt. Bewustzijn van de bekende valkuilen bij het stoppen met roken brengt een succesvolle stoppoging dichterbij.

7 valkuilen bij het stoppen met roken

1. Heftige emoties

Veel rokers vinden troost in de sigaret. Het lijkt hen te helpen om met heftige emoties zoals verdriet, boosheid of eenzaamheid om te gaan. Echter is dit niet de oplossing, omdat de emoties enkel onderdrukt worden en het probleem niet wordt opgelost. Je moet met je emoties leren omgaan. Bijvoorbeeld door afleiding te zoeken, de situatie te veranderen of de emotie te uiten op een andere, aanvaardbare manier. Zo blijf je, ook wanneer je te maken krijgt met heftige emoties, uit de buurt van de sigaret wanneer je gestopt bent met roken.

2. Stress

Door stress kan het verlangen toenemen om weer te gaan roken. In het verleden hielp het opsteken van een sigaret je misschien om rustiger te worden. Als stopper moet je daar een andere manier voor zien te vinden. Bewegen, meditatie of het drinken van een kopje thee kan helpen. Je zult merken dat dit beter helpt tegen stress dan een sigaret. Een sigaret zorgt eigenlijk juist voor stress omdat je er steeds opnieuw behoefte aan hebt om afkickverschijnselen te voorkomen.

3. Alcohol

Alcohol zorgt ervoor dat je losser bent en minder controle hebt. Hierdoor kan je jouw doel, definitief stoppen met roken, uit het oog verliezen. Het kan daarnaast zorgen voor meer trek naar een sigaret. Vermijd daarom alcohol in het begin van de stoppoging om de verleiding te verminderen.

4. Rokende sociale contacten

Wanneer er in jouw omgeving veel rokers zijn, kan de verleiding toeslaan. Bijvoorbeeld op feestjes of bij andere sociale gelegenheden. Je ziet mensen roken en ruikt de tabak. Probeer rokende mensen vooral in de eerste weken van de stoppoging te vermijden, door bijvoorbeeld even weg te lopen wanneer zij roken, of vraag of zij niet willen roken in jouw bijzijn. Kom zeker niet in de verleiding om mee te roken, want dit kan zorgen voor een terugval.

5. Gewoonte

Stoppen met roken betekent gewoontes doorbreken. Niet meer roken als je uitgaat, wanneer je bij die ene vriendin op bezoekt bent of na het eten. Dit kan lastig zijn, zeker als je nog veel aan de sigaret denkt. Wees bewust van jouw gedrag en jouw oude gewoontes om deze valkuil te vermijden.

6. Een slechte voorbereiding

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt ook voor het stoppen met roken. Wanneer je besluit om van de een op andere dag te stoppen, zul je veel obstakels tegenkomen. Zorg daarom dat je goed voorbereid bent. Stel een stopdatum vast, vertel aan mensen in je omgeving dat je gaat stoppen en beslis of je gebruik wilt maken van een hulpmiddel of stopmethode. Onze voorbereidingstips en ons persoonlijk stopadvies kunnen jou hierbij helpen.

7. Angst voor ontwenningsverschijnselen

Rokers kunnen zich laten tegenhouden door de angst om aan te komen of doordat ze bang zijn voor moeilijke momenten. Echter zijn hier veel tips voor die dit soort situaties tegen kunnen gaan. Daarnaast willen zij geen ontwenningsverschijnselen ervaren. Ook dit kun je verminderen door gebruik te maken van een hulpmiddel.

Hoe vermijd je valkuilen bij het stoppen met roken?

Door positief te blijven, goed om te gaan met moeilijke momenten en bewust te zijn van de valkuilen voorkom je een terugval en zorg je ervoor dat jouw stoppoging succesvol wordt. Zoek de verleiding niet op en beloon jezelf wanneer je een moeilijk moment hebt doorstaan of een mijlpaal hebt bereikt.

Laat je informeren

Stichting Stop Bewust is er voor jou. Onze telefonische stopadviseurs kunnen al jouw vragen beantwoorden over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen zij jou helpen bij het concreet maken van jouw stoppoging, door samen een persoonlijk stopplan op te stellen. Dien een terugbelverzoek in voor een gratis en vrijblijvend stopadvies.

Ik wil een stopadvies ontvangen