Stoppen na de vakantie? Zo doe je dat!

De vakantie is voor veel mensen een periode van gezelligheid, ontspanning en een feestjes. Veel rokers stellen dan ook stoppogingen uit in de vakantie, omdat er simpelweg teveel verleidingen op de loer liggen. Om die reden is na de vakantie een mooi moment om je stopkans te pakken. Lees in onze blog hoe je deze kans met beide handen grijpt.

Zelfkennis helpt je te stoppen

Heel veel rokers beginnen een stoppoging ‘Cold turkey’, maar uit onderzoek blijkt dat deze pogingen vaak niet slagen. Dat hangt er dan ook weer van af wat voor roker je bent. Voor een gezelligheidsroker zal het makkelijker zijn om in 1x zonder hulpmiddelen te stoppen, dan voor een zware roker. Natuurlijk is ook elke persoon anders los van zijn of haar rookgedrag. Wanneer je erg twijfelt over een stopmethode kun je jouw situatie voorleggen aan een stopadviseur. Zij helpen jou bij het maken van een persoonlijk stopplan.

Moeilijke momenten

Wanneer iemand stopt met roken begint zo’n poging vaak heel optimistisch, maar later komen er vaak ook wat moeilijke momenten. Dat die momenten er zijn is geen ramp, de vraag is: hoe zorg je dat je met die momenten om kunt gaan? Een goed begin is om je ervan bewust te zijn dat een moeilijk moment vaak niet zo lang duurt. Als je de verleiding weet te weerstaan door wat afleiding te zoeken is de hunkering naar de sigaret al gauw weg. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een wandeling te maken, je favoriete serie te kijken of even te gaan sporten. Wanneer je door een moeilijk moment heen komt geeft dit voldoening en het gevoel dat je het stoppen ook daadwerkelijk vol kunt houden.

Stop jij ook met roken?

Stoppen met roken kan voelen als een grote uitdaging. Gelukkig hoef je die uitdaging niet alleen aan te gaan. Onze stopadviseurs helpen jou je stoppoging tot een succes te maken. Ze kijken naar jouw situatie en helpen je kiezen voor de juiste stopmethode.

IK PAK MIJN STOPKANS