Hoe kan je stoppen met roken als goed voornemen volhouden?

2023 is begonnen, dat betekent een nieuw jaar met nieuwe kansen en ook veel goede voornemens. Veel rokers nemen zich voor om te stoppen, maar hoe zorg je nou dat het niet bij een voornemen blijft? Hoe je in 2023 definitief van de sigaret afkomt lees je in onze blog.

1. Maak je voornemens concreet

Een voornemen hebben is makkelijk, maar het daadwerkelijk waarmaken kan lastiger zijn dan verwacht. Je voornemens hebben meer kans van slagen als je ze concreet maakt. Stoppen met roken klinkt heel duidelijk, maar is dat eigenlijk nog niet. Bepaal voor jezelf ook hoe je het stoppen gaat aanpakken. Een voorbeeld van een concreet geformuleerd doel is: ik ga stoppen met roken door in gesprek te gaan met een stopcoach.

2. Deel je goede voornemen met je omgeving

Verder kan het helpen om je voornemen te delen met anderen. Als je vrienden en familie weten dat je niet meer rookt, krijg je ook minder sigaretten aangeboden. Dit scheelt een hoop moeilijke momenten.

3. Hou je voortgang bij

Tot slot helpt het ook om je voortgang bij te houden. Zo kun je via verschillende apps zien hoelang je al gestopt bent en hoeveel geld je daarmee bespaard hebt.

4. Beloon jezelf

Wanneer je stopt met roken kan je dat flink merken in de portemonnee. Veel rokers houden er duizenden euro’s aan over als ze stoppen. Er zijn een hoop mogelijkheden om wat leuks te doen met dat geld. Het is belangrijk om jezelf te belonen voor je prestaties, zodat je gemotiveerd blijft. Een voorbeeld van zo’n beloning is een vakantie met het geld dat je door stoppen bespaart.

Stop jij ook

Denk jij ook dat 2023 jouw jaar wordt en dat stoppen met roken je gaat lukken? Zorg ervoor dat jouw goede voornemen werkelijkheid wordt door een stopadviseur te raadplegen. Zij kunnen op basis jouw persoonlijke situatie advies geven over de beste stopmethode. Zo blijft een goed voornemen niet alleen bij een mooie insteek, maar leidt het ook daadwerkelijk tot succes!

IK PAK MIJN STOPKANS