Stoppen met roken ook beter voor je nieren

Roken is niet alleen slecht voor je longen, maar ook voor je nieren. Inmiddels zijn er voldoende onderzoeken die een verband tussen roken en een verslechterende nierfunctie aantonen.

Volgens twee medewerkers van het medisch centrum van de Universiteit Gent (België) roept dit resultaat twee vragen op. Allereerst, wat is het biologische mechanisme achter de verslechterende nierfunctie? En ten tweede, waarom lijken nefrologen nog zo weinig te doen om nierpatiënten te helpen stoppen met roken?

In een recent artikel proberen de Gentenaren beide vragen te beantwoorden. Ten bewijze van de eerste vraag noemen zij een groot aantal bevindingen, variërend van een aantal moleculaire processen in de nieren waarvan inmiddels bekend is dat zij negatief beïnvloed worden door roken, tot de vaststelling dat baby’s van rokende moeders een grotere kans hebben op nierproblemen later, omdat hun nieren niet helemaal zijn volgroeid.

De tweede vraag presenteren zij als een vervolgvraag op het eerste antwoord: als bewezen is dat roken slecht is voor je nieren, waarom lijken behandelaars van nierpatiënten dan nog zo weinig te doen om patiënten te helpen stoppen? Dat er niet voldoende wordt gedaan blijkt volgens de auteurs bijvoorbeeld uit het gegeven dat ongeveer de helft van alle transplantatiecentra rokende nierpatiënten gewoon transplanteert.

Ter ontkrachting van deze bewering: mij werd wel vroeg in de behandeling duidelijk verteld dat ik moest stoppen met roken (tenminste als ik rookte, wat ik niet deed, dus ik weet niet hoe goed ik begeleid zou zijn; daarnaast ben ik natuurlijk ook maar een steekproefsgrootte van 1, en ik ben ook niet getransplanteerd). De auteurs suggereren in hun conclusie dat de farmaceutische industrie hier mede debet aan is, omdat zij liever hun producten dan een verandering van levensstijl zouden promoten.

Misschien… maar het niet onderbouwen van deze laatste claim is wel een beetje een zwaktebod. Desalniettemin vermoed ik, evenals de schrijvers, dat het uiteindelijk beter voor de rokende nierpatiënt is om te stoppen met roken, en als ze daarbij begeleiding en hulp nodig hebben, om ze dat dan aan te bieden. Verder is wellicht een interessante vraag of landen met een streng anti-rookbeleid minder gevallen van nierproblemen te melden hebben. Dit BBC-artikel claimt bijvoorbeeld dat er, 10 jaar na de invoering van het strenge anti-rookbeleid, in Ierland 25% minder gevallen van kanker, en 10% minder hartaanvallen voorkomen. Misschien zijn vergelijkbare cijfers ook te bepalen voor nierziekten.

Bron: https://www.niernieuws.nl

Note: Stichting Stop Bewust is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de inhoud van externe nieuwsberichten. Deze worden integraal overgenomen.

Bron: https://www.niernieuws.nl