Stoptober in 5 succesvolle stappen

Stop jij met roken in oktober? De voorbereiding begint in september. Hoe ga jij het stoppen aanpakken? En ben je er klaar voor? In deze blog bespreken we de 5 stappen die jouw kans om succesvol te stoppen met roken in Stoptober kunnen vergroten.

5 stappen om te stoppen met roken in oktober

1. Motiveren
  2. Oriënteren
  3. Voorbereiden
  4. Plan maken
  5. Stoppen!

Stap 1: Motiveren

Een goede stoppoging begint bij een sterke motivatie. Waarom wil jij stoppen met roken? Omdat iemand anders je dit aangeraden heeft, of omdat je er echt zelf klaar mee bent? Schrijf jouw redenen om te stoppen met roken op en lees deze de komende dagen een paar keer door.

Bekijk motivatietips

Stap 2: Oriënteren

Hoe stop je met roken? Er zijn zoveel manieren en methodes. Oriënteer je op de mogelijkheden. Stoppen met een bewezen effectief programma geeft tot 10 keer meer succes dan cold turkey stoppen én wordt volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Er zijn ook speciale apps, boeken en alternatieve methodes beschikbaar.

De telefonische stopadviseur van Stichting Stop Bewust kan je helpen bij jouw keuze. Met de juiste info en goed advies kan je een weloverwogen keuze maken over het stoppen. Een mooie stap naar een rookvrij leven! Het stopadvies is kosteloos en vrijblijvend.

Stap 3: Voorbereiden

Een goede voorbereiding is het halve werk, toch? Je stopdatum heb je al: 1 oktober. Maar heb je al aan mensen in je omgeving verteld dat je gaat stoppen? Dit is verstandig om te doen: zo kunnen ze jou steunen en er rekening mee houden dat je gestopt bent. Wanneer je een zware roker bent, kan het ook goed zijn om in de voorbereidingstijd te minderen met roken.

Bekijk voorbereidingstips

Stap 4: Plan maken

Stoppen met roken is geen makkelijk proces. Je zal obstakels tegenkomen, zoals ontwenningsverschijnselen en moeilijke momenten. Hoe ga je om met lastige situaties? Bedenk hier manieren voor. Zoek bijvoorbeeld afleiding, ga een stuk wandelen of doe een ademhalingsoefening. Bedenk daarnaast ook wat voor jou mogelijke valkuilen kunnen zijn. Zo voorkom je een eventuele terugval.

Bekijk moeilijk moment tips

Stap 5: Stoppen met roken!

Je bent gemotiveerd en weet wat de mogelijkheden voor hulp zijn. Verder ben je goed voorbereid en weet je hoe je het stoppen gaat aanpakken. Super! Het is nu tijd om écht vaarwel te zeggen tegen de sigaret. Houd vol en zet door. Wanneer je het lastig hebt, staan onze stopadviseurs voor je klaar met info en tips. Op Facebook, Instagram en in onze nieuwsbrief delen we Stoptobertips.

Zet de eerste stap