Wat verhoogt de kans op succesvol stoppen met roken?

Wanneer je een stoppoging doet, wil je natuurlijk dat deze succesvol gaat zijn. Je hoort allerlei adviezen, maar hoe zorg je ervoor dat het stoppen met roken lukt? Wat zijn goede methodes? En wat kan je doen om de kans op volhouden te verhogen? In deze blog bespreken we een aantal factoren die de kans op een succesvolle stoppoging kunnen verhogen.

De perfecte tip of truc?

Wat is nou dé gouden tip? Hét goede advies, de truc die ervoor zorgt dat je makkelijk en snel van het roken af komt? Helaas bestaat deze niet. Iedere roker en verslaving is anders. Er zijn echter wel wat factoren die de kans op succes verhogen.

Begin met een goed stopadvies!

Het doel van Stichting Stop Bewust? Het helpen van rokers die willen stoppen. Met ons betrouwbare stopadvies helpen we jou om de stoppoging succesvol te maken. Voor informatie over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar ben je bij ons aan het goede adres. Onze stopadviseurs beantwoorden graag al jouw stoppen-met-rokenvragen. De hulp is vrijblijvend en kosteloos. Schrijf je nu in voor een terugbelverzoek en begin jouw stoppoging goed!

Help mij met de eerste stap!

Wat verhoogt de kans op succesvol stoppen met roken?

Naast het advies- en informatiegesprek zijn er andere manieren om jouw kans op succesvol stoppen met roken te vergroten.

1. Een sterke motivatie

Wanneer je stopt met roken is een sterke motivatie een van de belangrijkste dingen. Hier begint jouw stoppoging. Het is belangrijk dat je intrinsieke motivatie hebt: dat je echt zelf wil stoppen met roken. Wanneer jouw familie, vrienden, werkgever of arts wil dat je stopt met roken kan dat een extra motivatiefactor zijn. Dit is echter niet genoeg: wanneer je zelf niet wil stoppen zal het ontzettend lastig zijn om dit te doen. Bedenk goed wat jouw redenen zijn om te stoppen en schrijf deze op. Wanneer je het lastig hebt kan je terugkijken naar jouw redenen.
Lees ook onze blog met motivatietips.

2. Een juiste voorbereiding

Een sterke motivatie is natuurlijk niet genoeg. Een goede voorbereiding is ook van grote waarde! Een goed begin is het halve werk, toch? Wanneer je goed voorbereid bent, weet je wat jou te wachten staat. Je hebt zo meer kans om gestopt te blijven.
Bekijk ook onze voorbereidingstips.

3. Samen stoppen met roken

Wanneer je samen met iemand anders stopt met roken, verhoogt dit je de kans op succes. Als je samen met jouw partner, vriend, collega of familielid stopt heb je iemand die jou steunt en begrijpt wat jij doormaakt. Je kan praten over de moeilijke momenten en over de voordelen van stoppen. Je gaat samen voor hetzelfde doel, wat ook nog eens erg motiverend werkt!

4. Het gebruik van een hulpmiddel

Cold turkey stoppen heeft een succeskans van 6% tot 8% voor blijvend stoppen. Er zijn mogelijkheden voor hulp beschikbaar, in sommige gevallen worden deze zelfs vergoed door de zorgverzekeraar. Een hulpmiddel kan ontwenningsverschijnselen verminderen. Door gebruik te maken van hulp heb je tot tien keer meer kans op blijvend stoppen met roken!

5. Persoonlijke, telefonische of groepsbegeleiding

Stoppen met roken is niet gemakkelijk, al helemaal niet wanneer je dit alleen doet. Een coach kan jou helpen om de juiste motivatie te vinden en helpt jou door de verschillende fases van het stopproces heen, waardoor je meer kans hebt op succesvol stoppen. Coaching is zowel mogelijk op locatie als via de telefoon. Wanneer je het prettig vindt om met lotgenoten te praten is groepsbegeleiding een optie.

6. Een persoonlijk stopplan

Een stopplan is jouw actieplan voor het stoppen met roken. Wanneer je al goed na hebt gedacht over hoe je het stoppen gaat aanpakken en wat je gaat doen wanneer je het moeilijk krijgt, zal het volhouden makkelijker gaan. Onze stopadviseurs kunnen je helpen bij het opstellen van jouw plan van aanpak.

Informatie en advies bij het stoppen met roken

Een succesvolle stoppoging begint met het telefonische informatiegesprek van Stichting Stop Bewust. In dit gesprek kan je al jouw vragen kwijt over het stoppen met roken en ontvang je informatie en stopadvies over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Het adviesgesprek is eenmalig en vrijblijvend. Meld je nu aan voor een informatiegesprek met een stopadviseur. Wil je naast stopadvies ook info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.