Succesvolle eerste jaren voor Stichting Stop Bewust

Stichting Stop Bewust  heeft haar eerste jaarverslag gepubliceerd. Stichting Stop Bewust bestaat sinds begin 2016 en is sindsdien steeds actiever op het gebied van voorlichting aan en motivering van rokers met een stopintentie. De Stichting meent hiermee een lacune in Nederland op te vullen die ontstaan is nadat STIVORO haar activiteiten heeft moeten beëindigen.

Het invullen van een behoefte

Stichting Stop Bewust merkt in de praktijk dat er in een behoefte wordt voorzien. De behaalde resultaten in 2017 laat zien dat Stichting Stop Bewust een groot aantal rokers heeft weten te bereiken en heeft kunnen motiveren te gaan stoppen en in veel gevallen met professionele ondersteuning.  Was 2016 nog duidelijk een startjaar waarin de organisatie werd vormgegeven, medewerkers in samenwerking met Salus Service Centrum werden aangetrokken en kwamen de verschillende activiteiten tot ontplooiing. Sinds 2017 heeft Stichting Stop Bewust in Nederland een prominente plaats ingenomen als voorlichter tabakspreventie.

Jaarverslag

In het jaarverslag geeft Stichting Stop Bewust inzicht over hun rol als voorlichter en de daarbij behaalde resultaten en kijken hiervoor naar cijfers tot half mei 2018. Uit het jaarverslag blijkt dat één van de belangrijkste activiteiten van Stichting Stop Bewust de telefonische voorlichting is. Stichting Stop Bewust roept rokers op om zich telefonisch te laten adviseren over het stoppen met roken. Niet alleen op de eigen website maar ook met vele internet advertentie campagnes. Dit resulteert dagelijks in vele telefonische adviesgesprekken. In 2017 hadden de adviseurs van de Stichting met bijna 20.000 personen meer dan 40.000 gesprekken over het stoppen met roken. 2181 keer konden de rokers direct doorverbonden worden met een zorgaanbieder om met een begeleid stoppen-met-rokentraject van start te gaan. 433 rokers zeiden zichzelf te gaan aanmelden voor een begeleid stoppen-met-rokentraject. Daarnaast gaven ze advies en/of informatie over het stoppen met roken aan meer dan 16.000 personen. Een deel van hen was bezig met een stoppoging, de overige waren zich aan het oriënteren. Samen met de resultaten van van de overige activiteiten mogen we zeggen dat Stichting Stop Bewust een succesvolle start gemaakt als voorlichter rookpreventie.

Zie voor het hele jaarverslag: Licht voor de Roker