Terugval stoppen met roken

Terugval bij het stoppen met roken? Informatie en tips!

Je hebt weken, maanden of misschien wel een jaar niet gerookt en dan plots sta of zit je met een sigaret in je hand. Je rookt. En voor je het weet rook je in de dagen die volgen nog een paar sigaretten. Na enige tijd rook je weer elke dag. Je bent weer een roker. Hoe is het mogelijk? Je was zo blij met het niet-roken. Het ging zo goed… Hoe ontstaat een terugval? En hoe kan ik de volgende keer een terugval voorkomen? Je leest dit en meer over terugval in onze blog.

Hoe ontstaat een terugval?

Voor de meeste (ex)rokers geldt: hoe langer gestopt met roken, hoe minder drang naar een sigaret. De lichamelijke behoefte aan nicotine is na zo’n drie weken grotendeels verdwenen. Je hebt afgeleerd om te roken op vaste momenten: een sigaret na de koffie, na het eten en alle andere steeds terugkerende rookmomenten.

In het begin van de stoppoging ben je heel de dag bezig met het niet-roken en je bent alert op moeilijke situaties. Stoppen met roken kent verschillende fases. Op een gegeven moment is het niet-roken normaal en vergeet je om alert te zijn. Vermoeidheid, spanning, heftige emoties of een situatie waarin je vroeger rookte, kunnen ervoor zorgen dat je weer zin krijgt in een sigaret. Hierdoor kan je de overtuiging van “nooit meer roken” even vergeten.

Meer weten over stress en terugval in het lichaam?

Hoe kan ik een terugval voorkomen?

Het is belangrijk om de situaties te herkennen die terugval kunnen veroorzaken. Maak voor deze situaties een zo duidelijk mogelijk plan en bepaal wat je kan doen als je sterke zin krijgt om te roken. Vind je het moeilijk om dit in je eentje te verzinnen? Dan kan een stoppen-met-roken-coach je hierbij helpen. Informeer hier naar de mogelijkheden in stopmethodes.

Voorbeeld: ik vind het moeilijk om niet te roken wanneer ik afspreek met een vriend.

Maak hiervoor dan een plan. Dit plan kan er als volgt uitzien:

  1. Voordat ik na mijn vriend ga, sta ik er even bij stil dat het moeilijk kan worden. Ik neem mezelf voor om niet te gaan roken, hoe sterk de zin in een sigaret ook wordt. Ook sta ik van tevoren stil bij de voordelen van het niet-roken.
  2. Ik weet van tevoren wat ik ga zeggen als ik een sigaret aangeboden krijg. Of ik zeg direct dat ik ben gestopt met roken en vraag mijn vriend mij te helpen door me geen sigaret meer aan te bieden.
  3. Bij sterke zin in een sigaret, ga ik even weg bij mijn vriend. Ik ga dan een stukje wandelen. Als dit ook niet helpt, ga ik helemaal weg bij mijn vriend.

Toch gerookt na stoppen met roken?

Jammer, maar vergeet de terugval en ga door met het stoppen! Zie de terugval als een leermoment en denk niet dat je bij één sigaret weer terug bij af bent. Stoppen met roken gaat met vallen en opstaan: vallen is niet erg, als je maar probeert om meteen weer op te staan. Uiteindelijk ga je merken dat het iedere week wat minder zwaar wordt.

Let op! Het is niet verstandig om vaker een uitzondering te maken om een sigaret te pakken. Door weer een sigaret te roken maak je het jezelf weer moeilijk. Je zet de deur namelijk op een kier. Met elke sigaret die je rookt, gaat de deur verder open. Oude gewoontes worden op deze manier weer nieuw leven ingeblazen. Hoe sneller je vastberaden de deur dicht gooit, hoe minder moeite het je zal kosten om weer van de sigaret af te blijven. Ook wordt de lichamelijke afhankelijkheid weer groter. Hoe langer je rookt, hoe meer receptoren voor nicotine er in de hersenen ontstaan. Deze receptoren gaan ‘slapen’ op het moment dat je stopt met roken. Zodra je weer een sigaret rookt, worden deze allemaal weer actief waardoor je weer verslaafd bent.

Heb je een terugval gehad? Of wil je beginnen aan het stoppen met roken? Neem dan contact op met onze stoppen met roken hulplijn: 088-5006600 of laat hier je gegevens achter voor informatie en advies