Top 10 redenen om te stoppen met roken

Gebaseerd op onderzoeksgegevens heeft het CBS een lijst vastgesteld over de top 10 redenen waarom mensen stoppen met roken. De belangrijkste reden is dat de roker zich zorgen maakt over de gezondheid van de kinderen, maar er zijn meer redenen. Lees ze hier!

Top 10 redenen om te stoppen met roken

1. Zorgen over gezondheid kinderen 90,9%
  2. Zorgen over gezondheid 86,7%
  3. Advies zorgverlener 75,9%
  4. Advies of ondersteuning van familie of vrienden 64,7%
  5. Beschikbaarheid gratis of goedkope medicatie 51,2%
  6. Prijsverhoging tabaksproducten 48,1%
  7. Maatschappelijke afkeuring 36,7%
  8. Gezondheidswaarschuwingen op verpakkingen 21,5%
  9. Mediacampagnes 21,2%
  10. Ondersteuning via telefonische of internethulplijn 14,1%

Motivatie bij het stoppen met roken

Waarom wil jij graag stoppen met roken? Doe je dit voor jezelf, jouw omgeving of door andere factoren, zoals prijsverhogingen of door andere maatregelen, zoals een rookverbod op stations?

Motivatie is vaak een optelsom van redenen die je hebt om je gedrag te veranderen. Een roker heeft meestal niet maar één reden, maar vaak meerdere redenen om te stoppen met roken. Motivatie is essentieel om te beginnen met stoppen met roken, maar ook om het stoppen vol te houden.

Wanneer je er klaar voor bent, helpt Stichting Stop Bewust jou graag met informatie over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Dien hier jouw terugbelverzoek in.

Ik wil gratis stopadvies