Stoppen met roken in je vakantie: een goed idee of niet?

Voor veel mensen breekt de vakantieperiode weer aan. Hoewel deze er door de huidige situatie rondom het coronavirus misschien anders uitziet, is de zomervakantie voor veel mensen een mooi moment om te stoppen met roken. Het kan echter ook juist een moeilijk moment vormen om de stoppoging vol te houden. In onze blog leggen wij uit waarom de vakantieperiode een mooi moment vormt om te stoppen met roken en geven wij tips voor het volhouden van jouw stoppoging tijdens jouw vakantie.

Wil je stoppen met roken tijdens je vakantie?

Een stoppoging doen tijdens de vakantieperiode heeft zowel voordelen als nadelen. In sommige opzichten is het stoppen met roken makkelijker, terwijl de vakantie in andere opzichten ook voor lastige situaties kan zorgen.

Voordelen stoppen met roken tijdens de vakantie

1. Tijdens je vakantie heb je een ander dagpatroon dan de rest van het jaar. Hierdoor kan het gemakkelijker zijn om te stoppen met roken. Roken is namelijk niet alleen een verslaving maar ook een gewoonte. Vakantie helpt je om oude gewoontes te doorbreken en nieuwe, gezonde gewoontes aan te leren.
  2. Ben je in je normale omgeving vaak gestrest? Dan is het stoppen met roken tijdens je vakantie vaak gemakkelijker. Je bent hierin namelijk vaak in een ontspannen setting.
  3. Tijdens je vakantie heb je veel afleiding tijdens moeilijke momenten. Denk bijvoorbeeld aan excursies, zwemmen, wandelen en spelletjes. Hierdoor heb je minder de behoefte om te roken.
  4. Door te stoppen met roken houd je geld over om leuke dingen te doen tijdens jouw vakantie! Je kan van dit een geld een leuke activiteit ondernemen of bijvoorbeeld een mooi souvenir als aandenken kopen.
  5. Wanneer je vakantie afgelopen is, zal je er uitgerust uitzien! Je huid is namelijk beter doorbloed doordat je gestopt bent met roken, waardoor je bijvoorbeeld minder last hebt van wallen.

TIP! Ga je bijna op vakantie en wil je stoppen met roken? Lees dan hier de voorbereidingstips voor jouw stoppoging. Zo ga je voorbereid op vakantie.

Nadelen stoppen met roken tijdens de vakantie

• Een drankje doen op het terras, lekker uit eten gaan, of het doen van andere leuke dingen kunnen een stoppoging allemaal lastiger maken tijdens je vakantie. Dit zijn namelijk allemaal situaties waarbij de meeste rokers normaal gesproken een sigaret zouden opsteken. Dat kan het moeilijk maken om te stoppen met roken.
  • Ben je weer thuis van je vakantie of is je vakantie afgelopen? Dan bestaat het gevaar dat je terugvalt in het oude patroon en weer begint met roken. Je kunt van alles doen om dit te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken van afleiding of een alternatief voor de situaties waarin je normaal gesproken zou zijn gaan roken. Ben je gewend om na het eten even een sigaret te roken? Ga dan nu lekker een stuk wandelen.

Je stoppoging volhouden tijdens de vakantie?

Ben je al gestopt met roken? Super goed! Het kan lastig zijn om dit vol te houden wanneer je op vakantie gaat. Daarom geven wij je hieronder tips om het stoppen met roken ook tijdens je vakantie vol te houden.

1. Ga er tijdens je vakantie ook echt tussenuit! Als je normaal gesproken vaak rookte met bepaalde vrienden of familieleden, praat hier dan met hun over. Vraag bijvoorbeeld of zij niet willen roken in jouw bijzijn. Ook je omgeving heeft invloed: dit kan het gestopt blijven makkelijker maken, of juist moeilijker. Wanneer er op een plek veel gerookt wordt, kan het lastiger zijn om niet te roken. Je wordt hierdoor namelijk herinnerd aan het roken. Zorg er daarom voor dat je nieuwe, tijdelijke omgeving je niet stimuleert om te gaan roken.
  2. Probeer voldoende te plannen in je vakantie. Ga op tripjes, neem de voetbal mee naar de camping of stop een spel kaarten in je tas. Zo heb je op moeilijke momenten altijd iets om je af te leiden. De hunkering naar de sigaret gaat vanzelf weg, maar hoe meer afleiding je hebt, hoe minder erg je de sigaret mist op zo’n moment.
  3. Beloon jezelf. Sta stil bij het feit dat je weer een dag niet hebt gerookt. Al is het met zoiets kleins als een lekker ijsje, je hebt het verdiend!
  4. Schrijf voordat je op vakantie gaat voor jezelf op waarom je bent gestopt met roken. Als je het tijdens je vakantie even moeilijk hebt kan je jouw redenen er altijd even bij pakken die je helpen herinneren waar je het voor doet.

Kortom: vakantie biedt mogelijkheden

Of je de aankomende vakantieperiode nou ziet als een goed moment om te stoppen met roken, of juist als eenmoeilijk moment om het stoppen vol te houden, het is zonder twijfel een moment waarop mensen het meest ontspannen zijn. Maak hier gebruik van! Doe een stoppoging of gebruik deze rustige periode om het stoppen juist vol te houden. Wanneer je behoefte hebt aan meer informatie over hoe jij je het beste kan voorbereiden op het stoppen met roken kan je bij onze telefonische stopadviseurs terecht. Zij kunnen je adviseren over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Stichting Stop Bewust staat telefonisch voor je klaar.

Ontvang kosteloos stopadvies