Verbod op filtersigaretten?

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) moet optreden tegen “sjoemelsigaretten”. Dat zijn filtersigaretten, waarbij de hoeveelheid schadelijke stoffen die de roker inhaleert, veel hoger is dan wettelijk is toegestaan. De manier om te meten hoeveel schadelijke stoffen er binnenkomen van filtersigaretten klopt niet. Drie jaar geleden maakte Arjen Lubach hier al een item over. De rechtbank in Rotterdam heeft nu beoordeeld dat de overheid ook daadwerkelijk moet gaan optreden tegen de verkoop van filtersigaretten.

Filtersigaretten met te hoge schadelijke waarden kunnen op dit moment nog altijd verkocht worden. Dat komt omdat de methode om vast te stellen hoeveel schadelijke stoffen die sigaretten precies bevatten, niet deugt. Het gaat dus fout bij de meting, vertelt Suzanne Gabriels, expert tabakspreventie bij de Stichting tegen Kanker, in “De wereld vandaag” op de Vlaamse radiozender Radio 1. Beluister hieronder het gesprek in “De wereld vandaag”:

Filtersigaretten uit de schappen, dat gaat niet zomaar

Dit betekent niet dat alle filtersigaretten meteen uit de schappen gehaald moeten worden zeggen de drie juristen die RTL Nieuws daarover heeft gesproken. De tabaksfabrikanten gaan waarschijnlijk in hoger beroep. Deskundigen zeggen dat zolang de uitspraak van het hof op zich laat wachten, de kans bestaat dat filtersigaretten nog wel in deze vorm te koop zijn.

Rokers voorgelogen?

Sigaretten worden getest met machines die rook op laten zuigen. De machine meet hoeveel nicotine, teer en koolmonoxide hierbij vrijkomen. In de filters van filtersigaretten zitten kleine gaatjes waardoor de machines ook schone lucht opzuigen. De lucht verdunt daardoor en zo lijkt het alsof rokers minder schadelijke stoffen binnenkrijgen. In de praktijk hebben rokers hun lippen en vingers op die gaatjes. “Daarmee worden dus niet de emissiewaarden gemeten die bij beoogd gebruik van een sigaret vrijkomen”, concludeert de rechtbank. Volgens het platform TabakNee van Wanda de Kanter zijn deze 2 tot soms zelfs 26 keer hoger zijn dan de wettelijke maxima. Rokers krijgen dus veel meer schadelijke stoffen binnen, dan waar ze van uitgaan.

Filtersigaretten op de Belgische markt bevatten ook meer schadelijke stoffen dan is toegestaan

“Die methode is trouwens Europees, dus ook de sigaretten op de Belgische markt bevatten meer schadelijke stoffen dan is toegestaan”, voegt Gabriels nog toe. “Al staan die waarden hier in België niet op de sigarettenpakjes vermeld, en in Nederland wel. Dus hier is minder sprake van misleiding van de consument.” Wat de gevolgen zijn van de uitspraak van deze rechter in Rotterdam, is nog onduidelijk. Het staat vast dat de Nederlandse gezondheidsautoriteiten hiertegen moeten optreden, alleen is de vraag nog hoe precies.

Het moment om te stoppen?

Als de filtersigaretten daadwerkelijk uit de schappen zouden verdwijnen, kan dit voor veel stress en onrust zorgen bij rokers. Stoppen met roken is een oplossing, maar dit is niet altijd even makkelijk. De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust zijn er voor jou als je gemotiveerd bent om te stoppen. Zij kijken naar jouw persoonlijke situatie en adviseren je over de stopmethodes en hulpmiddelen die bestaan. Zo is jouw kans om succesvol af te rekenen met de sigaret een stuk groter.

Ja, geef mij stopadvies