Verbod op verkoop van sigaretten in supermarkten vanaf 2024

Vanaf 2024 zullen sigaretten niet meer verkocht mogen worden in supermarkten. Dat staat in het nieuwe wetsvoorstel van staatssecretaris Blokhuis. Het verbod geldt voor alle rookwaar, waaronder sigaren, pijptabak en e-sigaretten. Het streven is om het verkoopverbod in de toekomst uit te breiden, zodat tabaksproducten in 2030 alleen nog maar verkocht mogen worden in speciaalzaken.

Verbod op verkoop in supermarkten

Staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft het wetsvoorstel voorgelegd na overleg met tankstations en de levensmiddelenbranche. Het verkoopverbod zal per 2023 gelden voor online verkoop en een jaar later ook voor supermarkten ingaan. Sigaretten, tabak en ander rookwaar zullen dan nog wel verkocht worden door tankstations. In de toekomst kan het verkoopverbod mogelijk worden uitgebreid, met als gevolg dat tabaksproducten per 2030 enkel in daarvoor bedoelde speciaalzaken verkocht mogen worden.

Aantal verkooppunten neemt drastisch af

Momenteel zijn er 16.000 verkooppunten voor tabaksproducten. Door het eerdere besluit van het vorige kabinet zal dit in 2022 al flink afnemen, omdat sigarettenautomaten vanaf dan niet meer toegestaan zijn. Door het verkoopverbod voor supermarkten neemt het aantal verkooppunten in 2024 nog eens met 6.400 af.

Waarom dit verbod?

Met het verkoopverbod voor supermarkten en de eerdere en nog komende verkoopverboden wil de Rijksoverheid het makkelijker maken om te stoppen met roken. Daarnaast wordt het zo ook moeilijker om te beginnen met roken. Verwacht wordt dat deze maatregel een enorme gezondheidswinst oplevert: 120.000 minder rokers in 2030. Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de Nederlanders dit verkoopverbod steunt.

Het Nationaal Preventieakkoord

De wetswijziging is onderdeel van het Preventieakkoord. Bedrijven, organisaties en de Rijksoverheid maakten hierin afspraken om roken, alcoholgebruik en overgewicht aan te pakken. Al eerder werd bepaald dat sigaretten in een neutrale verpakking verkocht moeten worden. Daarnaast hebben er meerdere accijnsverhogingen plaatsgevonden en liggen sigaretten niet meer in het zicht in supermarkten.

Informatie en advies bij het stoppen met roken

Het doel van Stichting Stop Bewust? Het informeren en adviseren van rokers die willen stoppen, zodat zij succesvoller zijn met hun stoppoging. Dit doen wij via een telefonisch gesprek. Onze stopadviseurs kunnen jou meer vertellen over de mogelijke hulpmiddelen en stopmethodes en jou daarnaast helpen met het opstellen van een persoonlijk stopplan. Stoppen met roken kan in 2020 en in 2021 volledig vergoed worden door de zorgverzekering. Ook hierover kunnen we je adviseren. Wil je naast stopadvies ook info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Ja, ik wil stopadvies ontvangen