Tweederde Nederlanders steunt verkoopverbod tabak supermarkten

Het kabinetsplan om de verkoop van tabakswaar te verbieden in supermarkten wordt door een ruime meerderheid van Nederlanders gesteund. Dit toont het nieuwe onderzoek naar steun van het verkoopverbod in opdracht van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds aan.

Onderzoek naar verkoopverbod tabak

67 procent van de ondervraagden zegt voorstander te zijn van een verkoopverbod voor tabak in supermarkten. 71 procent wil dat het verkoopverbod binnen één jaar gaat gelden. Het onderzoek, uitgevoerd door I&O Research in opdracht van Gezondheidsfondsen voor Rookvrij, laat dus zien dat het voorstel van staatssecretaris Blokhuis gesteund wordt.

Blokhuis: per 2024 verkoop in supermarkten verboden

Het voorstel dat tabak per 2024 niet meer in supermarkten verkocht mag worden werd gesteund door de ministerraad. Voordat sigaretten hier niet meer verkocht mogen worden, gaat eerst de online verkoop in de ban. Dit wordt per 2023 verboden.

Eerder werd een andere maatregel ingevoerd voor supermarkten. Rookwaar mag namelijk sinds 2020 niet meer zichtbaar uitgestald worden.

Nationaal Preventieakkoord

Het voorstel is onderdeel van de afspraken die gemaakt zijn in het Nationaal Preventieakkoord. De overheid maakte hierin afspraken met meer dan zeventig organisaties en bedrijven. Het doel hiervan? De gezondheid van Nederlanders verbeteren. De focus ligt hierbij op drie onderwerpen: minder rokers en meerokers, overgewicht terugdringen en problematisch alcoholgebruik tegengaan. Al eerder werden er meer maatregelen ingevoerd om roken te ontmoedigen, zoals prijsverhogingen in 2020 en 2021. Ook mag er op steeds meer plekken niet meer worden gerookt, bijvoorbeeld op treinstations.

Hulp nodig bij het stoppen met roken?

Wil jij graag stoppen met roken? Je staat er niet alleen voor! We helpen je graag met juiste informatie en eerlijk stopadvies, zodat jij succesvoller bent met jouw stoppoging. De telefonische stopadviseurs kunnen je adviseren over hulpmiddelen, stopmethodes, vergoedingen en een stopplan. Ben jij klaar om de eerste stap te zetten naar een rookvrij leven? Meld je dan nu vrijblijvend aan voor een eenmalig informatiegesprek. Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Zet de eerste stap naar rookvrij!