vijf-redenen-om-te-blijven-roken

Vijf ‘redenen’ om te blijven roken

Iedere roker heeft zo zijn argumenten om te blijven roken.Op deze manier proberen rokers vaak hun eigen rookgedrag goed te praten. Al die argumenten zijn echter feitelijk onwaar. In onze blog leggen we aan je uit waarom dit zo is.

Ieder mens heeft overtuigingen over zijn eigen gedrag. Die overtuigingen ondersteunen vaak het huidige (rook)gedrag en voorkomen verandering. Dat soort overtuigingen worden ook wel belemmerende overtuigingen genoemd. Laten we eens kijken welke redenen rokers het meest aanvoeren en waarom ze niet kloppen.

1. Roken geeft me een rustmoment.

Dit klinkt aannemelijk, maar is het ook waar? De roker voelt zich op enig moment gespannen of rusteloos, neemt een sigaretje en het voelt ineens een stuk beter. Maar is het echt beter? Nee, in feite niet, want wat de roker ervaart als rust is eigenlijk niets anders dan het wegnemen van de onrust die juist door het roken veroorzaakt wordt! Na anderhalf uur is de hoeveelheid nicotine in je lijf gehalveerd en dat geeft ontwenningsverschijnselen en maakt je onrustig. Door een sigaret op te steken ervaar je tijdelijk even iets als rust. Maar eigenlijk zorgt de sigaret niet voor ‘rust’, maar enkel dat de roker zich ‘normaal’ voelt. Een niet-roker heeft de sigaret dus helemaal niet nodig voor zo’n rustmoment.

2. Roken is gezellig!

Het zal ongetwijfeld gezellig zijn om met collega’s of vrienden samen een sigaret te roken, maar heeft dat eigenlijk wel iets met roken te maken? Als het hele groepje zou stoppen met roken en je gaat dan samen buiten staan, is het dan minder gezellig? Observeer eens een groepje niet-rokers die samen in een café zitten. Hebben die het niet gezellig?

Of stel jezelf eens de vraag of het echt waar is dat niet-rokers ongezelliger zijn dan rokers. Ken je dan geen mensen die gezellig zijn en toch niet roken? Misschien moet je dan toch de conclusie trekken dat roken en gezelligheid niet noodzakelijk met elkaar te maken hebben.

3. Roken helpt me met stress om te gaan.

Het klopt zeker dat mensen meer roken bij meer stress. Op moeilijke momenten, vóór of ná een lastig gesprek wordt er meer gerookt dan in een rustige situatie. Maar helpt het echt? Feit is dat een sigaret je niet werkelijk helpt om een probleem op te lossen, maar dat het hooguit een tijdelijke manier is om een lastige toestand te vermijden. Je kunt er even uitstappen, maar na het roken is alles nog precies hetzelfde!

4. Bij een drankje hoort een sigaret!

Dat voelt bijna iedere roker zo. Een biertje of een wijntje nodigt al snel uit tot tabaksgebruik. Mensen die heel veel drinken, roken ook veel. Bijna iedere alcoholist rookt! In ieder geval zeker 95%. Dat geeft aan dat alcohol en roken wel goede vrienden moeten zijn.

Alcohol is dan ook een serieuze barrière bij het stoppen met roken. In de eerste plaats omdat het zo goed samen gaat. In de tweede plaats omdat alcohol je wat overmoediger maakt. Wat kan het je nog schelen dat je gestopt bent met roken als je al 10 glaasjes op hebt? Dat zien we morgen wel weer!

Wij adviseren stoppers om tijdens de eerste weken na de stopdatum voorzichtig om te gaan met alcohol. Drink maximaal 2 drankjes op een dag om goed bij de les te blijven.

5. Ik heb er helemaal geen last van dat ik rook!

Dat lijkt een goede reden te zijn, want waarom zou je met iets stoppen als het geen kwaad lijkt te doen? Het probleem met roken is echter dat de sigaret een sluipmoordenaar is die heel geleidelijk en bijna onmerkbaar zijn sloopwerk doet. De meeste mensen krijgen pas op wat latere leeftijd last van hun gezondheid. Je zou dus kunnen concluderen dat je door kunt roken zolang je nog jong bent, maar zo werkt het toch niet. Je kunt jaren later, terwijl je al lang gestopt bent, nog klachten krijgen.

Een stap in de goede richting is dat je voor jezelf toegeeft dat je gebruik maakt van foute redeneringen om je tabaksgebruik goed te praten. Een volgende stap is om te stoppen met deze redeneringen, omdat ze geen stand houden. Er is geen enkele geldige reden te bedenken waarom roken goed voor je zou zijn.

Wat je beter kunt doen is bedenken hoe je van het roken af kunt komen. Want hoe eerder je stopt, des te beter!

Stichting Stop Bewust helpt je graag wanneer je klaar bent om te stoppen met roken. Schrijf je op dat moment hieronder in en we kijken samen naar de mogelijkheden in een persoonlijk stopplan.

Schrijf je hier in voor een persoonlijk stopplan