Longen stoppen met roken
15 mei, 2020
leestijd
3 minuten

Hoe herstellen jouw longen zich wanneer je stopt met roken?

Dat roken ontzettend slecht is voor de longen, weet iedereen inmidels. Rokers hebben meer kans op longkanker en COPD en vaak last van benauwdheid en een rokershoest. Echter, wanneer je stopt met roken kunnen de longen zich op sommige vlakken zeker nog herstellen of verbeteren. In deze blog zetten we de verschillende effecten van stoppen met roken op je longen op een rij.

Gevolgen van roken voor de longen

Rokershoest

Roken is om meerdere redenen schadelijk voor de longen. Ten eerste schaadt de teer in sigaretten de trilhaartjes in de longen. Deze plakken door de teer aan elkaar vast. De trilhaartjes verwijderen slijm en afval. Bij beschadiging gaat dit lastig en ontstaan er ophopingen, die uitgehoest moeten worden. Hierdoor ontstaat de zogeheten ‘rokershoest’.

Ontstekingen in de longen

Roken veroorzaakt een chronische ontsteking in de luchtwegen. Er wordt hierdoor meer slijm aangemaakt, wat kan leiden tot beschadigingen van de kleine luchtwegen en longblaasjes. Daarnaast adem je door roken de schadelijke stoffen van sigaretten in. Ook blijven deeltjes in de longen achter. Om deze stoffen uit je longen te verwijderen, brengt het lichaam een ontstekingsreactie in gang, wat veel energie kost.

Verhoogt risico op COPD en longkanker

Roken maakt het risico op COPD (chronische obstructieve longaandoeningen) hoger. Bij deze ziekte zijn er ontstekingen in de luchtwegen, wat leidt tot benauwdheid. Bovendien verhoogt roken de kans op longkanker.

Wat gebeurt er met je longen bij het stoppen met roken?

Er vinden verschillende processen plaats wanneer je stopt met roken. Op korte- en lange termijn heeft stoppen met roken positieve effecten op jouw longen.

• Na 24 uur beginnen de longen een grote schoonmaak door het vuil in je longen naar buiten te werken. Hierdoor moet je veel hoesten.
  • Na 72 uur gaat ademen makkelijker.
  • Na 10 jaar is het risico op longkanker gehalveerd.

Longen stoppen met roken - Stichting Stop Bewust

Onderzoek toont aan: longen herstellen zich beter dan gedacht

Tabak muteert het dna van de longcellen, waardoor gezonde cellen langzamerhand in kankercellen veranderen. Echter blijft een gedeelte van de cellen bij veel rokers ongedeerd. Lang werd aangenomen dat de schade die leidt tot longkanker in de longen blijft bestaan, ook wanneer je stopt met roken.

Nieuw, Brits onderzoek wijst uit dat longen wél de kracht hebben om te herstellen. Het UCL Insititute of Epidemiology and Health Care heeft met onderzoek laten zien dat cellen die ongedeerd zijn kunnen groeien en dat deze de zieke cellen kunnen vervangen. De kans op longkanker wordt hierdoor kleiner. Dit effect was ook zichtbaar bij rokers die veertig jaar stevig gerookt hebben. Bij enkele van hen was 40 procent van de longen weer gezond. Ter vergelijking: 4 tot 10 procent van de longcellen van rokers zijn gezond.

Het is nooit te laat om te stoppen met roken!

Het onderzoek liet maar weer eens zien: het is nooit te laat om te stoppen met roken! Ook als je al lang rookt, is stoppen altijd beter voor de gezondheid en daarnaast voor de kwaliteit van leven. Stoppen met roken kan lastig zijn. Hoe stop je succesvol? Stichting Stop Bewust kan al jouw vragen omtrent hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen beantwoorden. Daarnaast kunnen onze telefonische stopadviseurs jou helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan. Ontvang jij ook graag kosteloos en vrijblijvend stopadvies? Dien een terugbelverzoek in!

Help mij met een stopplan?

Categoriën

Actualiteit, Effecten