De waarde van een stoppen met roken tip – boek van Robert West

In zijn onlangs vertaalde boek schrijft Robert West, de grootste expert ter wereld op het gebied van stoppen met roken, in de inleiding: “De waarheid is dat er geen enkele methode, panacee of wondermiddeltje bestaat dat gegarandeerd werkt voor ieder mens en op elk moment.

Boek Robert West

Toch noemt hij zijn boek ‘Zo stop je met Roken. De gouden formule’. De gouden formule is het vinden en uitvoeren van de aanpak die op dat moment bij degene die wil stoppen past. Dat kan een combinatie zijn van de methodes, hulpmiddelen en tips die er op dit gebied zijn. Dit kan dus een speurtocht worden van meerdere stoppogingen. De kans op succes stijgt als je je verdiept in het aanbod en een keuze maakt waarin je gelooft en die je bij je past.

Ingrediënten van het stoppen met roken

Deze visie kan Stichting Stop Bewust volmondig onderschrijven. Robert West noemt de methodes, hulpmiddelen en tips allemaal ingrediënten. Een belangrijk onderdeel van het boek is het bespreken van al die ingrediënten. Hij legt uit hoe ze werken, waarom ze werken en hij geeft ze een beoordeling in sterren. De tip om “als je gaat stoppen de buitenwereld te laten weten dat je gaat stoppen”  geeft Robert West één ster. Waarom geeft hij deze veel gehoorde tip maar één ster?  Uit zijn eigen onderzoek is gebleken dat de helft van de rokers die stoppen dit graag vertellen aan de omgeving. De omgeving kan dan tot steun zijn of het stoppen in ieder geval niet nog moeilijker maken.  Degenen die het niet vertellen, stoppen liever in alle stilte. Zij ervaren het als extra druk als de omgeving op de hoogte is. De successcores van beide groepen zijn gelijk. Het lijkt dus niet veel uit te maken.

Welke stopmethode past bij jou?

Waarschijnlijk is het vertellen voor de één een extra stimulans om het vol te houden en voor de ander een druk die het juist moeilijker maakt. Hier geldt dus duidelijk: “wat voor persoon is de roker, wat past bij hem of haar?” Soms heb je echter geen keus. Als je een rokende partner hebt, zul je ongewild vaak geconfronteerd worden met roken. Misschien zal er vroeger of later over het wel of niet roken gesproken moeten worden. Misschien is het ook wenselijk een afspraak te maken over het binnen roken, of wil je het hebben over het laten slingeren door de partner van sigaretten wat het volhouden extra moeilijk maakt.

Voorbereiding bij het stoppen met roken

Of de omgeving nu wel of niet geïnformeerd wordt over de stoppoging, wat wel helpt is goed voorbereid te zijn op het aanbod van een sigaret. Wat is je antwoord op het aanbod van een sigaret of op de uitnodiging om in de werkpauze samen te gaan roken? Het voordeel van het vertellen van de stoppoging is dat de omgeving de ex-roker sneller gaat zien en gaat behandelen als een niet roker.

Robert West: “Probeer jouw methode uit”

Het leuke van het boek van Robert West is dat hij alle methodes, hulpmiddelen en tips op bovenstaande manier behandelt. Hij zegt dus niet “zo moet het!”  Maar meer: “Lijkt het je wat, probeer het dan uit. Lukt het hier niet mee, probeer wat anders. Kies die middelen die bij jou de kans op succes vergroten”.  Een aanpak die overeenkomt met de werkwijze van Stichting Stop Bewust.

Jouw keuzegids bij het stoppen met roken

Maar hoe vind je de juiste stopmethode? Stichting Stop Bewust kan jou informeren en adviseren over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Onze telefonische stopadviseurs kunnen daarnaast al jouw vragen omtrent stoppen met roken beantwoorden. Meld je aan voor een vrijblijvend informatiegesprek.

Ik wil stopadvies