Blijvend stoppen met roken, waarom is dat zo moeilijk?

Waarom roken mensen? En waarom kan het zo moeilijk zijn om blijvend te stoppen met roken? In deze blog vertellen we waarom het stoppen met roken zo moeilijk kan zijn.

SIGARET ZORGT VOOR AANMAAK VAN DOPAMINE

Met elk trek die je neemt van een sigaret krijg je nicotine binnen. Deze stof zorgt ervoor dat er binnen tien seconden dopamine in de hersenen wordt aangemaakt. Een toename van dopamine laat iets prettig aanvoelen. Je ervaart hierdoor een belonend gevoel.

Heftige emoties

Bij boosheid, verdriet, teleurstelling of spanning daalt de hoeveelheid dopamine in de hersenen. Als de hoeveelheid dopamine afneemt ervaar je een naar, vervelend gevoel. Dit betekent dat in negatieve emotionele situaties het roken extra belonend is, want door roken wordt dopamine aangemaakt. Op deze manier leer je jezelf onbewust aan dat roken helpt om negatieve emoties als minder heftig te ervaren.

Aanmaak van extra dopamine

Door regelmatig te roken gebeurt er ook nog iets anders. Omdat de nicotine in sigarettenrook zorgt voor de aanmaak van extra dopamine, wordt de normale aanmaak van dopamine verstoord. Roken is dan nodig om het normale dopamineniveau op peil te houden en de roker zich goed – of eigenlijk normaal – te laten voelen. Zo ontstaat een behoefte of zucht naar nicotine. Roken zorgt voor de aanvulling van het tekort en is nu extra belonend geworden. Tevens ontstaat er, door regelmaat en door de vaste situaties waarin gerookt wordt, een gewoonte.

AANLEIDINGEN/OORZAKEN VAN ROKEN

Het roken kan verschillende aanleidingen of oorzaken hebben. Door deze oorzaken kan stoppen met roken moeilijk zijn. Er zijn verschillende manieren hoe je met deze aanleidingen om kan gaan wanneer je stopt met roken. We onderscheiden er vier:

1) Behoefte/zucht

Een roker rookt om het nicotinetekort weer aan te vullen, zodat er extra dopamine wordt aangemaakt in de hersenen. Als iemand stopt met roken zijn er meestal ontwenningsverschijnselen. Dit kan bestreden worden met nicotinevervangers of medicijnen. Iemand kan er ook voor kiezen dit ongemak te ondergaan in de wetenschap dat na drie, vier weken je lichaam weer gewend is zonder nicotine te functioneren.

2) Verlangen naar beloning

Wat een roker vaak gaat missen is de beloning die een sigaret geeft. Als je de sigaret uit je leven wil laten verdwijnen, zorg dan dat er genoeg andere beloningen in je leven zijn en er zaken zijn waar je met plezier naar kan verlangen en waarvan je weet dat ze bereikbaar zijn.

3) Gewoonte

Roken is ook een gewoonte. Gewoontes leer je jezelf aan. Bij herhaald gedrag waar een beloning op volgt, ontstaat een routine. Hierdoor is er geen aandacht meer voor de handelingen nodig en kunnen de hersenen voor iets anders ingezet worden. Om routines te doorbreken is een plan, inspanning en aandacht nodig. Een manier om een gewoonte af te leren is om de routine en beloning te vervangen voor een nieuwe, gezondere gewoonte.

4) Emoties onderdrukken

Ook al heb je de gewoonte van het roken doorbroken en de lichamelijke nicotineverslaving overwonnen, het gevaar van terugval kan nog lange tijd aanwezig blijven. Vaak ontstaat een terugval in een emotionele situatie. Je bent bijvoorbeeld boos, gespannen of verdrietig en de zin in roken komt hierdoor terug. Door toevoer van nicotine stijgt het dopamineniveau binnen 10 seconden. Voor even voelt de roker zich weer wat beter. Rokers hebben onbewust geleerd dat roken bij negatieve emoties helpt.

Dus: ook al ben je van het roken af, heb je geen ontwenningsverschijnselen meer, heb je de gewoonte van roken afgeleerd, terugval ligt bij het ervaren van een heftige negatieve emotie op de loer.

Voor veel rokers, die blijvend willen stoppen is het nodig om op tijd een alternatief te vinden voor de sigaret. Zij zullen moeten leren om met die emoties om te gaan die hen anders verleiden om weer te gaan roken.

Stoppen met roken is mogelijk!

Stoppen met roken kan moeilijk zijn: roken is immers een verslaving. Echter, met de juiste hulp is zeker mogelijk! Maar wat is dan de beste manier om te stoppen met roken? Stichting Stop Bewust geeft betrouwbaar advies en goede informatie over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Onze telefonische stopadviseurs kijken samen met jou welke stopwijze bij jou past. Ons stopadvies is kosteloos en vrijblijvend. Schrijf je in voor een terugbelverzoek en start jouw succesvolle stoppoging!

Geef mij kosteloos stopadvies!