Waarom stoppen altijd nog zin heeft

Wanneer je op tijd stopt met roken, kunnen de nadelen van het roken zeer beperkt zijn. Toch is het ook goed voor je gezondheid om op latere leeftijd te stoppen. In onze blog lees je waarom stoppen met roken voor jou de moeite waard is.

Waarom worden rokers minder oud?

Rokers worden minder oud, maar waarom is dat eigenlijk? Roken zorgt ervoor dat organen harder moeten werken om hetzelfde voor elkaar te krijgen. Wanneer je rookt komt er minder zuurstof in het bloed terecht. Hierdoor moet het hart harder werken om zuurstof door het lichaam te transporteren. De extra arbeid zorgt ervoor dat het hart meer schade oploopt. Uiteindelijk kan dit een hartaanval of hartinfarct veroorzaken. Ook de longen lijden onder schadelijke stoffen in sigarettenrook, waardoor je bijvoorbeeld kortademig kan worden. Kortom roken veroudert je lichaam.

Stoppen met roken heeft altijd zin

Veel mensen redeneren: ik heb al zolang gerookt, dus die schade is er al, stoppen met roken heeft nu nog weinig zin. Gelukkig is dit een fabeltje, het lichaam kan zich herstellen. Dat betekent dat veel van de schade ongedaan gemaakt kan worden. De mate waarin je lichaam kan herstellen is afhankelijk van hoelang en hoeveel je hebt gerookt.

Voordelen stoppen per leeftijd

Stoppen met roken heeft dus altijd zin. Zo heeft iemand die voor zijn 35ste stopt met roken dezelfde levensverwachting als iemand die nooit gerookt heeft. Iemand die op zijn 50ste stopt met roken halveert zijn sterftekans. Dit betekent dat de kans dat die persoon op zijn 65ste overlijdt 50% lager is. Van de vier rokers is er al één overleden tegen de tijd dat het 65ste levensjaar bereikt wordt. Ben jij een roker die inmiddels 65 is? Ook dan heeft stoppen nog steeds zin. Gemiddeld leven rokers die op hun 65ste stoppen twee jaar langer!

Stoppen kan jij ook

De sigaret laten liggen is altijd gezond, maar hoe pak je het aan? Zeker als je al langer rookt kan het een hele uitdaging zijn. Met de juiste hulp kan jij die uitdaging overwinnen. Onze stopadviseurs kijken op basis van jouw persoonlijke situatie hoe jij het best kunt stoppen met roken. Met een goede voorbereiding is jouw kans op succes veel groter.

GESPREK MET STOPADVISEUR