Wereld Niet Roken Dag

Op 31 mei is Wereld Niet Roken Dag. Dit is een dag die als doel heeft mensen bewust te maken van de gevaren die roken met zich meebrengt. In onze blog lees jij wat dit jaar het thema is en wat er allemaal georganiseerd wordt. Daarnaast geven we ook tips om het stoppen vol te houden.

Thema 2023: We need food, not tobacco

Dit jaar is het thema: “wij hebben eten nodig, geen tabak”. Elk jaar wordt er 3,5 miljoen hectare grond gebruikt om tabaksplanten op te verbouwen. Dit is vergelijkbaar met zo’n 5 miljoen voetbalvelden. Vooral in arme landen zijn deze tabaksplantages te vinden. Doordat zoveel grond gebruikt wordt voor tabak, is er minder ruimte voor het verbouwen van voedsel, zoals tomaten of aardappelen. Voor deze bizarre situatie wordt dit jaar aandacht gevraagd.

Waarom Wereld Niet Roken Dag?

Los van het jaarlijkse thema, is Wereld Niet Roken Dag vooral een moment om stil te staan bij de gevaren van roken. Zo zorgt roken per jaar voor zo’n 100.000 slecht nieuws gesprekken. Op 31 mei is er dus een dag waarop jij kan stoppen met roken. Hierdoor weet je hoe dat voelt en wie weet denk je daarna: ik hou het nog langer vol.

Tips om door te zetten

Wanneer je voor langere tijd stopt met roken kun je te maken krijgen met ontwenningsverschijnselen. Door gebruik te maken van de volgende tips is jouw kans op succes hoger:

• Bereid je goed voor. Denk na over hoe jij zou willen stoppen met roken en wat je valkuilen zijn. Dit kun je doen door gebruik te maken van de Stopwijzer, de startersgids voor stoppers.
  • Beloon jezelf, door bijvoorbeeld iets leuks te halen voor jezelf wanneer je voor een bepaalde tijd bent gestopt.
  • Zoek steun, vertel anderen dat je gaat stoppen met roken en vraag ze om je te helpen bij moeilijke momenten. Steun op de juiste momenten kan je stopmomenten redden.

Pak je kans, stop ook!

Stoppen met roken heeft veel voordelen waaronder: een gezonder lichaam, geld besparen en een beter humeur. Om te kunnen genieten van deze voordelen is het verstandig je goed voor te bereiden op een stoppoging. Een mooie stap is een gesprek met een stopadviseur. Dit is een professional die jou kosteloos kan verder helpen met al jouw vragen. Hierdoor vergroot jij je kans op een rookvrij leven.

GESPREK MET STOPADVISEUR