Stoppen Met Roken Stopmethodes Keurmerk

Zelfhulpboeken

Er is veel literatuur te vinden over tabaksverslavingen en het stoppen met roken. Zelfhulpboeken kunnen je helpen met tips, advies en motivatie bij het stoppen met roken. Het kan een ondersteuning zijn tijdens jouw stoppoging.

Zelfhulpboeken als hulpmiddel

Stichting Stop Bewust heeft een selectie gemaakt van vijf bekende boeken en deze toegelicht. Deze zelfhulpboeken kunnen worden gebruikt als hulpmiddel bij het stoppen met roken. Deze kunnen niet vergoed worden door de zorgverzekeraar, maar voor een klein bedrag aangeschaft worden in een (online) boekenwinkel.

“STOPPEN MET ROKEN”, ALLEN CARR

Allen Carr was een Britse schrijver van zelfhulpboeken die tot 1983 wel 100 sigaretten per dag rookte. Hij ontwikkelde zelf een methode om van zijn tabaksverslaving af te komen en heeft dit gepubliceerd in een boek.

Het stoppen-met-rokenproces wordt in zijn boek vanuit een ander perspectief benaderd. De meeste stoppen-met-rokenmethodes richten zich op het motiveren van het stoppen, maar Allen Carr neemt met zijn methode de motivatie om te roken weg. In het boek staat dat rokers voordelen zien in het roken, terwijl deze eigenlijk niet bestaan. Allen Carr beschrijft dat het roken begint als een soort fuik waar je nietsvermoedend in zwemt en waar je daarna bijna niet meer uit komt. In zijn boek beschrijft hij precies wat de fuik eigenlijk inhoudt en hoe je er moeiteloos weer uit kunt zwemmen.

“NEDERLAND STOPT MET ROKEN!”, PAULINE DEKKER EN WANDA DE KANTER

Pauline Dekker en Wanda de Kanter hebben elkaar ontmoet op een longartsencongres. Zij begonnen met praten over hun vak, hun verleden en ze hielden nooit meer op. Zij hebben allebei flink gerookt. Ze weten dus hoe moeilijk het is om te stoppen. Als longarts weten zij wat het aanricht, maar ook wat je eraan kan doen.

In het boek “Nederland stopt met roken!” staat dat iedereen kan stoppen met roken, als hij of zij maar gemotiveerd is en de juiste methode gebruikt. Het boek is bedoeld als handvat voor een rookvrije, gezondere toekomst. Het boek wordt ondersteund door de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose NVALT.

“ZO STOP JE MET ROKEN”, ROBERT WEST, CHRIS SMYTH EN JAMIE WEST

Robert West is psycholoog en werkt aan het University College London. Hij is expert op het gebied van stoppen met roken en verslaving. Dit boek schrijft hij samen met Chris Smyth en Jamie West. In hun boek staan veel tips en praktische strategieën waarmee je een persoonlijke handleiding kunt maken om blijvend van de verslaving af te komen. In het boek staat dat je jezelf niet druk moet maken over een mislukte poging, uiteindelijk lukt het je echt om te stoppen!

“STOPPEN DOE JE ZO”, MARCEL VAN MOSSELVELD

Marcel van Mosselveld heeft zelf meer dan twintig jaar stevig gerookt. Zijn uitweg om te stoppen met roken heeft hij vastgelegd in het boek “Stoppen doe je zo”. Hij beschrijft gemakkelijke manieren om definitief te gaan stoppen met roken. De kern van het stoppen zit volgens Van Mosselveld in het begrijpen waarom je rookt. Op een eenvoudige en beknopte manier vertelt Van Mosselveld hoe je vaarwel kan zeggen tegen de sigaret door de knop in je hoofd om te draaien.

“DE OPLUCHTING”, JAN GEURTZ

Pedagoog Jan Geurtz was zelf verstokt roker. Hij heeft een succesvolle methode ontwikkeld om te stoppen met roken: de ‘Opluchting-methode’. Het gaat hierbij niet alleen om het weten, maar om ook te voelen dat je het roken niet meer nodig hebt. Het boek geeft je een aanpak voor het omgaan met de psychische en emotionele kanten van een rookverslaving.

Stoppen met roken met behulp van een zelfhulpboek?

Zou je graag een alternatief hulpmiddel, zoals een zelfhulpboek, gebruiken bij het stoppen met roken? Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou over alle mogelijke hulpmiddelen en stopmethodes (zowel regulier als alternatief) informeren en adviseren. Schrijf je hier in voor een kosteloos stopadvies.

Ik wil graag gratis advies