Zelfvertrouwen stoppen met roken

Zelfvertrouwen bij het stoppen met roken

Stoppen met roken is meer dan een lichamelijke verslaving overwinnen, het is ook een drastische gedragsverandering. Wanneer je stopt met roken moet je afscheid nemen van een oude leefstijl en vaste gewoontes. Om dit proces te doorstaan is zelfvertrouwen nodig. Hoe kan je het vertrouwen in jouw stoppoging verhogen? Alles over zelfvertrouwen bij het stoppen met roken lees je in deze blog.

Benodigdheden voor een succesvolle stoppoging

Wanneer je gaat stoppen met roken heb je vier dingen nodig:

  1. De wens om te stoppen
  2. Voldoende motivatie
  3. De noodzaak om nu te stoppen
  4. Vertrouwen in het slagen van de stoppoging

Veel rokers hebben de wens om te stoppen. Motivatie hebben zij vaak ook. Zo willen zij stoppen voor hun kinderen, hun gezondheid of om geld te besparen. Een noodzaak is er ook: de conditie gaat achteruit, ze voelen zich er niet meer goed bij en er zijn steeds minder plekken waar gerookt mag worden. Iets wat vaak ontbreekt is het vertrouwen in de stoppoging. Terwijl zelfvertrouwen juist zo belangrijk is bij het stoppen met roken!

Van iedere stoppoging kun je leren

Weinig zelfvertrouwen kan rokers ervan weerhouden om te beginnen met de stoppoging, maar maakt hen ook kwetsbaarder bij moeilijke momenten. Het gebrek aan zelfvertrouwen kan ontstaan door mislukte stoppogingen. Het is natuurlijk nooit leuk wanneer iets niet meteen lukt, maar een mislukte stoppoging is zeker geen falen. Uit statistische gegevens blijkt dat een mislukte stoppoging de kans op succesvol stoppen met roken dichterbij brengt. Een stoppoging is dus nooit voor niets en altijd knap, goed en erg nuttig! Stoppen met roken is een proces van vallen en opstaan.

Zelfvertrouwen bij het stoppen met roken verhogen

Een mislukte stoppoging levert je ook informatie op: wat zijn mijn moeilijke momenten, wat werkt wel, wat werkt niet, hoe bereid ik me voor, waar moet ik op letten, en waarom is het mis gegaan? Dit maakt de volgende stoppoging makkelijker en succesvoller en verhoogt het zelfvertrouwen.

Gebruik van een hulpmiddel

Een andere manier om het zelfvertrouwen te verhogen is het gebruik van een hulpmiddel of stopmethode. Door het gebruik van een hulpmiddel zoals nicotinevervangers of medicijnen kan de behoefte om te roken verdwijnen en kunnen ontwenningsverschijnselen verminderen of niet aanwezig zijn.

Gebruik van een stopmethode

Deskundige begeleiding kan jou ook helpen, aangezien je er dan niet alleen voor staat bij het stoppen met roken. Een deskundige coach helpt jou dan door de stoppoging heen. Hij of zij kan jou helpen om de motivatie en het zelfvertrouwen vast te houden. In de meeste gevallen wordt coaching volledig vergoed door de zorgverzekeraar, ook in combinatie met een hulpmiddel.

Betrouwbare informatie en advies

Wil je graag meer weten over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar? Onze telefonische stopadviseurs kunnen al jouw vragen over het stoppen met roken beantwoorden. In een vrijblijvend informatiegesprek geven ze jou informatie en advies over het stoppen met roken. Daarnaast kunnen ze ook samen met jou een persoonlijk stopplan opstellen, wat de stoppoging succesvoller maakt.

Help mij met een stopplan!