Zwanger en roken
leestijd
2 minuten

Zwanger en toch roken: 9 procent van de vrouwen stopt niet

Ondanks alle risico’s blijven er nog te veel vrouwen roken terwijl ze zwanger zijn. Cijfers maken duidelijk dat gemiddeld 9 procent van de zwangere vrouwen rookt. Onder laagopgeleiden is dit percentage hoger: maar liefst 22 procent. Het is tijd voor professionele stophulp, zeggen experts.

Stoppen met roken vaak lastig

“Het is geen eigen schuld dikke bult. Ze willen heel graag stoppen, maar dat is niet makkelijk. Roken is zwaar verslavend, dus ze moeten daarin goed ondersteund worden”, zegt Esther Croes van het Trimbos-instituut. Hoewel 90 procent van de vrouwen probeert te stoppen, lukt het niet altijd.

Overheidscampagne om aantal rokende zwangeren te verminderen

De overheid voert campagne om zwangere vrouwen van het roken af te krijgen. Een nieuwe campagne wordt binnenkort gelanceerd. Het Trimbos-instituut is samen met het Longfonds en Pharos het proefproject PROMISE gestart. Dit begint in drie steden en wordt mogelijk later uitgebreid. Het project is gericht op lager opgeleiden, omdat het percentage van zwangere rokers in deze groep aanzienlijk hoger is.

Lager opgeleiden weten vaak niet waar ze hulp kunnen vinden. Ook vallen zij soms terug in het oude rookpatroon, bijvoorbeeld door stress.

Zwanger en stoppen met roken?

Wil jij graag stoppen met roken? De telefonische stopadviseurs van Stichting Stop Bewust helpen je hierbij graag. Ze kunnen je informeren en adviseren over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en beschikbare vergoedingen via de zorgverzekeraar. Zo kan jij een weloverwogen keuze maken hoe je wil stoppen met roken. Zet nu de eerste stap en meld je kosteloos aan.

Ja, ik wil info

Bron nieuwsbericht: NOS