10 Tips om het stoppen met roken vol te houden

Stoptober is net begonnen. Veel rokers maken van de gelegenheid gebruik om in ieder geval één maand van de sigaret af te blijven. En, als het lukt kan het tijdelijk stoppen zomaar stoppen voor altijd worden. Hier zijn 10 tips om het stoppen met roken vol te houden.

1. Vertel anderen dat je bent gestopt met roken.
  2. Bedenk wanneer je een sigaret opsteekt (bijvoorbeeld na het eten, bij een glas wijn, tijdens een pauze) en realiseer je dat dit de moeilijke momenten kunnen worden.
  3. Stel voor jezelf vast wat je kunt doen in de moeilijke momenten om jezelf af te leiden.
  4. Zorg dat er geen sigaretten in huis zijn, en vraag je collega’s ‘nee’ te zeggen als je per ongeluk toch een sigaret probeert te bietsen.
  5. Vermijd plekken waar of situaties waarin gerookt wordt.
  6. Ga bewegen, wandel bijvoorbeeld in een stevig tempo tijdens de pauze of voor het slapen gaan.
  7. Ga iets doen als je zin in een sigaret krijgt. Ga boodschappen doen, of schoonmaken of in de tuin werken, maar kom in actie.
  8. Leg het geld opzij dat je anders aan rookwaar zou uitgeven en bedenk iets moois wat je daarvoor voor jezelf wilt kopen. Een maand niet roken kan zo maar 250 euro opleveren.
  9. Eet 3 x per dag en eet gezond en drink gedurende de dag veel water.
  10. Last but not least: regel begeleiding, iemand die in moeilijke momenten een steun in de rug voor je is en je gemotiveerd houdt.

Bonustip

En dan nog een laatste tip om het vol te houden: als stoppen moeilijk is, weet dan dat dat tijdelijk is. In het begin lijkt de tijd langzaam te gaan en denk je vaak aan een sigaret. Dat gaat over. Al gauw voel je je fitter en heb je meer conditie. Kijk ook eens goed in de spiegel: je gaat er veel gezonder uitzien met een blozende gelaatskleur. Zelfs je haar gaat meer glanzen!

IK PAK MIJN STOPKANS