Moeilijke momenten kalender 2024

De “Moeilijke Momenten Kalender 2024” is een hulpmiddel voor mensen die gestopt zijn met roken. Er zijn bepaalde momenten in het jaar die extra lastig kunnen zijn. Deze kalender laat zien welke momenten dit zijn, zodat stoppers zich hierop kunnen voorbereiden.

Het helpt mensen om sterk te blijven en niet te beginnen met roken. Er zijn tips hoe om te gaan met stress of hoe je leuke dingen kunt doen zonder te roken.

Elke maand kijkt de kalender wat er moeilijk kan zijn in die periode van het jaar. Bijvoorbeeld, in april is er hulp voor stress bij de belasting aangifte en in de zomer zijn er tips voor vakantie zonder sigaretten.

De kalender

Januari: voornemens nieuwjaar

Het nieuwe jaar brengt vaak de druk van nieuwe doelen en daardoor het risico van terugval. Zorg ervoor dat je stoppen met roken als prioriteit houdt en daarna kijkt naar je andere doelen.

Februari: Carnaval

Voor de carnavallers onder ons kan deze feestweek moeilijk zijn om het stoppen met roken vol te houden. Lees in onze blog hoe je ervoor zorgt dat je toch geen sigaret op steekt tijdens dit feestje.

Maart: lentekriebels

Met de komst van de lente is de verleiding groot om buiten in het zonnetje te gaan roken. Wij moedigen je aan om nieuwe buitenactiviteiten te ontdekken, die je helpen de drang naar een sigaret te verminderen.

April: belastingstress

Iets waar je niet meteen aan denkt, maar voor 1 mei dienen de belastingaangiftes weer ingediend te worden. De deadline kan stressvol zijn. Lees in ons artikel over spanning en stress hoe je een terugval toch kan voorkomen.

Mei: veel evenementen

Naarmate het weer verbetert, nemen de evenementen toe. Denk bijvoorbeeld aan Moederdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaart-weekend, Pinksteren, etc.. Wanneer je dan mensen ontmoet die roken, is het lastiger om het stoppen vol te houden. Geef tijdens zo’n moment meteen aan dat je bent gestopt met roken. Zo kunnen andere rekening houden om geen sigaret in jouw buurt te roken.

Juni en juli: zomer en vakantie

Zomer en vakanties kunnen triggers zijn voor mensen die gestopt zijn met roken. De vele gezellige terrasjes met eten, drinken en plezier vormen een verleiding om toch dat ene sigaretje te roken.

Bedenk dan: waarom roken als niet-roken uw doel is… Lees hier hoe je in de zomer toch rookvrij kan blijven.

Augustus: school begint weer

De stress van een nieuw schooljaar kan invloed hebben op ouders. Ook kan dit stress veroorzaken bij studenten die bezig zijn met een studie, of kunnen ze verleid worden door medestudenten die nog steeds roken.

September

Naarmate de herfst nadert, kunnen veranderingen in het weer en het daglicht invloed hebben op de stemming en motivatie. Sommige mensen ervaren seizoensgebonden “stoornis (SAD)” of een dip in hun humeur, wat de drang om te roken kan vergroten. Beweeg en slaap voldoende om dit te voorkomen.

Oktober: Stoptober

Deze maand is de makkelijkste maand om gestopt te zijn met roken. Er is veel media aandacht voor Stoptober wat voor velen een extra motivatie is. Misschien zijn er mensen om je heen die meedoen met Stoptober, maar jij hebt dit niet nodig want je bent al gestopt. Je mag trots zijn op jezelf!

November: feestdagenvoorbereiding

De aanloop naar de feestdagen-maand kan stressvol zijn. We hebben een blog geschreven over hoe je kan omgaan met stoppen met roken tijdens de feestdagen. Lees deze blog om voorbereid de feestdagen in te gaan.

December: feestdagen

De feestdagen zullen een moeilijk moment zijn tijden het stoppen met roken, maar bedenk hoe goed je bezig bent en geef niet op. Geniet van deze dagen met de mensen om je heen en laat je niet verleiden door die ene sigaret.

Over het algemeen wordt door zorgwetenschappers aangenomen dat je na een jaar bent veranderd van een “stopper” naar een “ex-roker”. Houd er rekening mee dat het gebruik van e-sigaretten ook wordt gezien als roken.

Hopelijk helpt dit jaaroverzicht je om je goede voornemen om te stoppen met roken vol te houden!