5 redenen om te stoppen met roken die niet gaan over gezondheid

Als je wilt stoppen met roken is het belangrijk om goede redenen hiervoor hebben. Het kan namelijk best lastig zijn zonder de juiste motivatie. Maar de meeste redenen die je tegenkomt gaan vaak over je gezondheid. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan denk je misschien ook wel: “Ik leef liever een leuk ongezond leven dan een saai gezond leven”, of “Ik heb er nu toch nog geen last van”. Of mogelijk heb je het al zo vaak gehoord dat het je niks meer doet. Daarom voor jou de 5 redenen om te stoppen met roken die niet gaan over je gezondheid.

Door te stoppen met roken voel je je beter

Als je stopt met roken zul je je uiteindelijk fijner voelen. In het begin is het even lastig, en is je humeur misschien wat slechter. Maar zodra de ontwenningsverschijnselen voorbij zijn, ga je je beter voelen dan toen je nog wel rookte. Dat komt doordat je lichaam minder stresshormonen aanmaakt als je niet meer rookt. Je zult je dus ook meer ontspannen voelen.

Stoppen met roken is goed voor de portemonnee

Dat het goed is voor de portemonnee, is een reden die je vast al vaak hebt gehoord. Maar laten we het eens vanuit een ander oogpunt bekijken. Vanaf 1 april 2023 wordt een pakje sigaretten €11,10. Dit betekent dat als je een pakje per dag rookt, je €77,70 per week uitgeeft en 333 euro per maand. In een jaar geef je dan al gauw €4051,50 uit.

Als je stopt met roken houd je dit bedrag over voor andere leuke dingen. Je kunt hier bijvoorbeeld makkelijk 2 keer per jaar mee op verre vakantie. Of in plaats van op vakantie gaan, kun je er ook drie nieuwe iPhones van kopen of elke week luxe uit eten gaan…

Zonder sigaretten ruik je beter

Niet alleen is stoppen met roken goed voor je portemonnee, maar ook voor je geur. Zonder sigaretten zul je beter ruiken voor de mensen om je heen. Dit maakt je aantrekkelijker voor je (toekomstige) partner. Ook zullen anderen, zoals vrienden of familie, het fijner vinden om bij jou in de buurt te zijn. Je zult zowel lekkerder ruiken uit je mond als lichamelijk.

Stoppen met roken maakt je mooier

Stoppen met roken zorgt ervoor dat je gaat stralen. Niet alleen je huid wordt mooier, maar ook je haar, tanden, nagels en ogen zullen er beter uit gaan zien!

• Je huid zal meer kleur en minder rimpels krijgen.
  • Je haar zal haar volume en glans weer terugkrijgen.
  • Je tanden zullen minder geel worden en je tandvlees gezonder
  • Je nagels zullen minder geel worden en meer natuurlijk roze
  • Je ogen zullen er beter uitzien doordat je minder donkere kringen en wallen hebt

Stoppen met roken zorgt dus voor een natuurlijke make-over!

Stoppen met roken helpt je proeven en ruiken

De laatste reden om te stoppen met roken is dat je reuk- en smaakvermogen beter wordt. Als je stopt met roken zal je na een tijdje merken dat je beter kunt ruiken en proeven. De tabaksrook beschadigt namelijk je smaakpapillen. Gelukkig vernieuwen je smaakpapillen zich elke twee weken en kun je je smaak- en reukvermogen dus makkelijk weer terugkrijgen. Binnen 48 uur na het stoppen zul je al de eerste verandering merken. Hierdoor geniet je meer van het leven.

Ben jij gemotiveerd geraakt door deze 5 redenen om te stoppen met roken die niet gaan over je gezondheid, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Of wil je hulp bij jouw stoppoging? Neem dan contact op met Stichting Stop Bewust! Stichting Stop Bewust kan jou helpen met advies, motivatie en informatie.