Aankomen tijdens het stoppen met roken: de rol van de stofwisseling

Wil je graag stoppen met roken maar ben je bang om aan te komen? Je bent niet de enige. Het is normaal dat wanneer je stopt met roken, je een paar kilo aankomt. Als je niet wilt aankomen tijdens je stopproces, is het belangrijk dat je begrijpt hoe stoppen met roken de stofwisseling beïnvloedt. De stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd, speelt een belangrijke rol in hoe ons lichaam calorieën verbrandt en energie produceert. Laten we eens kijken naar hoe stoppen met roken invloed kan hebben op je stofwisseling en wat je kunt doen tegen gewichtstoename.

Hoe roken de stofwisseling Beïnvloedt

Roken heeft een directe invloed op je stofwisseling. Nicotine, de bekendste stof in tabak, stimuleert de stofwisseling en onderdrukt tegelijkertijd de eetlust. Dat betekent dat wanneer je stopt met roken, je stofwisseling voor ongeveer 2 weken kan vertragen. Dit kan leiden tot gewichtstoename. De stofwisseling is het proces waarbij de voedingsstoffen worden omgezet in energie. Hoe sneller je stofwisseling, hoe meer calorieën je verbrandt op een dag en dus hoe makkelijker je kunt afvallen. Een vertraagde stofwisseling zal dus invloed hebben op je gewicht en je kunt dus na het stoppen met roken waarschijnlijk zo’n 2-3 kilo aankomen.

Sommige mensen die stoppen met roken komen meer aan dan alleen die 2-3 kilo. Dit is dan niet alleen vanwege de vertraagde stofwisseling. Het kan zijn dat wanneer je stopt, je vaker of meer wilt eten om de gewoonte van roken te onderdrukken. De zucht naar een sigaret wordt tijdens het stopproces vaak verward met de zucht naar eten. Hierdoor zul je vaker denken dat je trek hebt, en eet je soms ongemerkt meer dan voorheen waardoor je kunt aankomen. Om dit te voorkomen kan het helpen om met een coach of arts te werken aan een stop traject, zij kunnen je helpen om gewichtstoename te minimaliseren.

De stofwisseling helpen tijdens het stoppen met roken

Het is belangrijk om je stofwisseling een handje te helpen als je aankomen wilt minimaliseren tijdens het stoppen met roken. Hier zijn enkele tips om je stofwisseling te ondersteunen:

• Beweeg genoeg: regelmatig sporten en bewegen zorgt ervoor dat je stofwisseling versnelt. Zoek iets wat je leuk vindt, zo is de kans het grootst dat je het volhoudt. Probeer iedere dag minstens 30 minuten te bewegen.
  • Eet gezond: Voeding die rijk is aan voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen en magere eiwitten, ondersteunt de stofwisseling en houdt je ook nog eens langer vol. Probeer voor zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen zoals salades voor op brood of kant-en-klaar maaltijden te kiezen. Vermijd ook suikerhoudende dranken waar mogelijk.
  • Drink voldoende water: voldoende water is belangrijk. Water helpt bij het ondersteunen van een gezonde stofwisseling.
  • Vermijd diëten met een extreem calorietekort: het klinkt misschien tegenstrijdig, want om af te vallen heb je een calorietekort nodig. Maar voor een verbeterde stofwisseling heb je juist genoeg voedingsstoffen nodig. Zorg ervoor dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt om je lichaam te ondersteunen tijdens het stoppen met roken.
  • Zoals al eerder genoemd, zoek professionele hulp: overweeg hulp te zoeken bij een diëtist, een gezondheidsdeskundige of bel kosteloos Stichting Stop Bewust voor advies en informatie.
  • Bereid je goed voor op je stopproces. Weet wat de mogelijke bijwerkingen zijn en wat jouw motivatie is. Voor een geslaagd stopproces is voorbereiding essentieel. Een goede manier om je voor te bereiden op jouw stoptraject is via de Stopwijzer. Hier leer je de belangrijkste dingen die je moet weten als je succesvol wilt stoppen.

Conclusie

Het stoppen met roken kan een positieve stap zijn voor je algehele gezondheid, maar het kan ook invloed hebben op je stofwisseling. Het is normaal dat je 2-3 kilo aankomt. Door gezonder te gaan leven kun je je stofwisseling optimaliseren en de gewichtstoename minimaliseren. Beweeg dus genoeg, eet gezond en gevarieerd, en drink genoeg water. Wees niet bang om professionele hulp in te schakelen als je bij het ontwikkelen van een plan om gewichtstoename te voorkomen. Stichting Stop Bewust helpt je graag! Bel 088-5006600 voor kosteloos en vrijblijvend advies.