Stoppen met roken tips

We geven u een aantal praktische tips waar u misschien uw voordeel mee kunt doen:

  1. Kies bewust een goede dag om te stoppen. Bedenk zelf wat het beste moment is. Dat is vooriedereen verschillend!
  2. Zorg dat u geen rookwaar meer in huis heeft op de stopdag. Gooi het restant aan shag of sigaretten de avond tevoren in de vuilcontainer. Zolang er nog iets in huis is wat u op kunt roken, zult u in de verleiding kunnen komen om dat ook te gaan doen.
  3. Onderschat de moeilijkheden niet. U zult vast en zeker moeilijke momenten hebben en u kunt er beter van te voren over nadenken wat u dan doet! Breng de belangrijkste risicosituaties in beeld en bepaal hoe u er voor gaat zorgen dat u niet bezwijkt aan de verleiding.
  4. Denk goed na wat de redenen zijn dat u wilt stoppen. Op moeilijke momenten kunt u die weer terughalen. Dat zal u motiveren om het vol te houden.
  5. Als u meer dan 10 sigaretten per dag rookt, is de kans groot dat u te maken krijgt met ontwenningsverschijnselen. Er zijn methoden die deze verschijnselen verminderen. Kijk voor meer informatie onder ‘hulpmiddelen’.
  6. Knip het grote doel “stoppen met roken” op in een aantal subdoelen. Iedere periode is een nieuwe mijlpaal. Na het bereiken van een mijlpaal kunt u gaan focussen op de volgende. De eerste herkenbare mijlpaal is bijvoorbeeld 1 week niet roken. Daarna 2 weken, een maand, 3 maanden, een half jaar en een jaar. Als u een jaar niet gerookt hebt bent u een geslaagde stopper! Om de motivatie er in te houden kunt u uzelf bij het bereiken van een mijlpaal een mooie beloning in het vooruitzicht stellen.
  7. Mocht u toch een keer bezwijken en op een onbewaakt moment toch een sigaret gaan roken, denk dan niet dat alles al verloren is. Zie het als een uitglijder en ga gewoon verder met stoppen. Probeer wel van de uitglijder te leren.
  8. Drink water! Regelmatig een glas water drinken zorgt voor een gevoel en verzadigd gevoel.
  9. Snoep verstandig! U wil niet dat de kilo’s eraan gaan vliegen, dus kijk uit voor tussendoortjes met veel calorieën zoals gevulde koeken, chips, pinda’s en dergelijke. Neem liever wat borreltomaatjes, stukjes komkommer of een selderijstengel. Ook wortels zijn kerngezond en u wordt er niet dik van.

Hulp nodig? Bel!

088-5006600
Stoppen met roken
Hulplijn