Volhouden blog - Stichting Stop Bewust
29 november, 2019
leestijd
2 minuten

Stoppen met roken volhouden op de lange termijn

Super goed! Je bent gestopt met roken. Waarom zou je nu niet volhouden op de lange termijn? Het moeilijkste heb je namelijk al gehad! Wij geven je tips en informatie om vol te houden op de lange termijn.

Volhouden Tip 1: Maak gebruik van begeleiding

Maak je nog geen gebruik van begeleiding? Dan is het zeker de moeite waard dit te overwegen. De kans op definitief stoppen met roken wordt vergroot wanneer je gebruik maakt van professionele begeleiding en/of een hulpmiddel. Stichting Stop Bewust kan je informatie en advies geven over passende hulp en vergoedingen.

Kosteloze hulp bij stoppen met roken

Volhouden Tip 2: Bekijk alle stoppen met roken tips

Op onze website lees je alles over stoppen met roken en vind je handige tips om het stoppen met roken voor, tijdens en na het stoppen gemakkelijker te maken. Met de juiste informatie en kennis heb jij meer succes! Bekijk bijvoorbeeld onze tips voor een goede voorbereiding en motivatie.

Volhouden Tip 3: Leer omgaan met moeilijke momenten

Wanneer je stopt met roken zul je last krijgen van moeilijke momenten. Op deze momenten heb je veel trek in een sigaret, is het lastig om jouw gedachten te verzetten en dreig je terug te vallen in je oude rookgewoonte. Geef niet toe! Het moment is vaak binnen enkele minuten voorbij. Leer omgaan met deze moeilijke momenten. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of doe een ademhalingsoefening. Bekijk onze tips voor het omgaan met moeilijke momenten.

Volhouden Tip 4: Maak gratis gebruik van de stoppen met roken hulplijn

Heb je een moeilijk moment? En dreig je terug te vallen? Maak dan gebruik van de gratis stoppen met roken hulplijn van Stichting Stop Bewust: 088-5006600 of dien een terugbelverzoek in. We helpen je graag!

Help! Ik heb weer gerookt. Wat nu?

Jammer, maar laat het los en ga door met waar je mee bezig was! Zie dit als een leermoment. Stoppen met roken gaat met vallen en opstaan: vallen is niet erg, als je maar probeert om meteen weer op te staan. Uiteindelijk ga je merken dat het iedere week wat minder zwaar wordt.

Let op! Het is niet verstandig om vaker een uitzondering te maken en een sigaret te pakken. De kans dat je weer terugvalt in je oude patroon wordt dan groter.

Je hebt minder kans op een volgende terugval door te onderzoeken wat voor jou moeilijke momenten zijn om niet te roken. Maak voor deze situaties een zo duidelijk mogelijk plan met wat je kan doen als je sterke zin krijgt om te roken. Overweeg daarnaast of het nodig is om meer hulp te krijgen. De kans op succesvol stoppen met roken is het grootst wanneer je gebruik maakt van begeleiding en hulpmiddelen.