Stoppen met roken tips

Hieronder geven we je een aantal praktische tips die je kunnen helpen als je wilt stoppen met roken.

  1. Kies bewust een goede dag om te stoppen. Bedenk zelf wat het beste moment is. Dat is voor iedereen verschillend!
  2. Zorg dat je geen rookwaar meer in huis hebt op de stopdag. Gooi het restant aan shag of sigaretten de avond van tevoren in de vuilcontainer. Zolang er nog iets in huis is wat je op kunt roken, zou je in de verleiding kunnen komen om dat ook te gaan doen.
  3. Onderschat de moeilijke momenten en valkuilen niet. Je zal vast en zeker moeilijke momenten hebben en je kan er beter van tevoren over nadenken wat je dan gaat doen! Breng de belangrijkste risicosituaties in beeld en bepaal hoe je ervoor gaat zorgen dat je niet toegeeft aan de verleiding.
  4. Denk goed na wat de redenen zijn dat je wilt stoppen. Op moeilijke momenten kan je die weer terughalen. Dat zal je motiveren om het vol te houden.
  5. Als je meer dan 10 sigaretten per dag rookt, is de kans groot dat je te maken krijgt met ontwenningsverschijnselen. Er zijn methoden die deze verschijnselen verminderen. Kijk voor meer informatie onder ‘hulpmiddelen’.
  6. Deel het grote doel “stoppen met roken” op in een aantal subdoelen. Iedere periode is een nieuwe mijlpaal. Sta hierbij stil en vier je successen! Dit houdt je namelijk gemotiveerd. Na het bereiken van een mijlpaal kan je gaan focussen op de volgende. De eerste herkenbare mijlpaal is bijvoorbeeld 1 week niet roken. Daarna 2 weken, een maand, 3 maanden, een half jaar en een jaar. Als je een jaar niet gerookt hebt ben je een geslaagde (s)topper!
  7. Mocht je toch een keer bezwijken en op een onbewaakt moment toch een sigaret gaan roken, denk dan niet dat alles al verloren is. Zie het als een leermoment en ga gewoon verder met stoppen. Sta hier wel even bij stil: waar kwam het door? Was je bijvoorbeeld op een feest en had je wat gedronken? Misschien moet je dan bij het volgende feestje dat biertje laten staan zodat je de verleiding van een sigaret ook beter kan weerstaan. Kijk hier voor meer informatie over terugvallen en tips.
  8. Drink water! Regelmatig een glas water drinken zorgt voor een ‘vol’ gevoel.
  9. Snoep verstandig! Je wil niet dat de kilo’s eraan gaan vliegen, dus kijk uit voor tussendoortjes met veel calorieën zoals gevulde koeken, chips, pinda’s en dergelijke. Neem liever wat snoeptomaatjes, stukjes komkommer of een selderijstengel. Ook wortels zijn kerngezond en je wordt er niet dik van!

Hulp nodig? Bel!

088-5006600
Stoppen met roken
Hulplijn